Хора на 45 000 г. в Етиопия

Жилищата им били на 4 000 метра височина

17:54 - 13 Август 2019
Хора на 45 000 г. в Етиопия

Международен екип от изследователи откри следи от древно селище високо в планините на Южна Етиопия. Според археолозите селището е на възраст около 45 хиляди години. Находката озадачава, тъй като досега се смята, че подобни селища на високи места са с много по-късен произход.

Археолозите внимателно проучили заслона Финча Хабер, разположен на 4000 метра над морското равнище в африканската държава. Открити са огромен брой каменни артефакти, останки от керамика, щраусови яйца и стъклени орнаменти под формата на мъниста.

Известните до този момент най-древни артефакти са на 31 000-47 000 години, когато ледниковият период е към края си. След като проучили почвените проби, учените стигнали до извода, че преди около 10 000 години древните етиопци, живеещи в планината, започнали да практикуват скотовъдство, а основната причина за заселването в планината е липсата на питейна вода в долините. Ледената покривка нависоко най-вероятно е осигурявала вода за дълго време.

Откритието напомня за т.нар. Денисов човек - биологичен вид, който е възможно да е неизвестен вид човек. През март 2010 г. учени обявяват, че са открили част от пръст на дете от женски пол, което е живяло приблизително преди 41 000 години. Останките са намерени в Денисова пещера, планината Алтай, Сибир, в район, който по онова време е бил населен от неандерталци и вероятно съвременни хора. Намерени са зъб и пръст, принадлежащи на различни членове на същата популация.

Анализ на митохондриалната ДНК на пръста показва, че видът е генетично различен от митохондриалните ДНК на неандерталците и съвременните хора. По-късно изследване на ДНК показва, че този вид споделя общ произход с неандерталеца. Видът е разпространен в Сибир и Югоизточна Азия, като се чифтосва с прародителите на днешните хора, като над 6 процента от ДНК на меланезийците и австралийските аборигени идва от Денисовия човек.