49 години и 2,5 млрд. лв. не стигат да се построи АМ „Хемус“

Срокът за завършването на скоростния път е 2027 г., но той се измества постоянно напред във времето

Новини
15:57 - 04 Октомври 2023
2171
49 години и 2,5 млрд. лв. не стигат да се построи АМ „Хемус“

На днешния ден през 1974 г. Тодор Живков прави първата копка от все още недовършената автомагистрала „Хемус“. Срокът за завършване на „Хемус“ е 2027 г., но той се измества постоянно напред във времето.

Общата планирана дължина на автомагистрала „Хемус“ е 418 км, което я прави най-дългата автомагистрала в България. Към момента са завършени 191 км, пише информационния портал, посветен на магистралата hemus.info.

5 октомври 1974 г. Официозът на ЦК на БКП „Работническо дело“ съобщава на челно място, че е започнал строежът на автомагистралата...

Почти цялото трасе на магистралата е в територията на Северна България, с изключение на района около София, тъй като столицата е зад Балкана и това я прави част от Южна България. Предвидена е да свързва столицата София с Варна и дублира първокласните пътища Е70 от Варна до Шумен, Е772 от Шумен до Ябланица и Е83 от Ябланица до София.

Цените на сключените договори за лотове 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6 и 10 на АМ „Хемус“ публикувани от magistralahemus.bg сочат, че

до момента магистралата струва на българския данъкоплатец 2,480 млрд. лева. 

Магистралите в България

През 1964 г. българското правителство взема решение за изграждане на автомагистрален „пръстен“, който да се състои магистралите „Тракия“, „Хемус“ и „Черно море“. Реализацията започва с изграждането през 1973 г. на пътните отсечки София - Ихтиман и Варна - Девня.

До 1990 г. са завършени 273 км магистрални пътища.

В следващите 16 години до влизането на страната в Европейския съюз през 2007 г. са построени още около 150 км. От 1973 до 2007 г. основен източник на финансиране е държавният бюджет, включително и чрез външни заеми, а след това - предприсъединителните и структурните фондове на ЕС.

Към 13 май 2023 г. в експлоатация са 852,5 км, а 130 км са в строеж.