8 бона брои Велико Търново за да разбере какво спъва изграждането на велоалеи

Не ни се мисли колко ще струва направата им, коментират местните жители

Новини
20:10 - 29 Юни 2025
1557
8 бона брои Велико Търново за да разбере какво спъва изграждането на велоалеи

8000 лева е платила община Велико Търново за обследване и анализ на възможностите за изграждане на велоалеи в града, пише регионалният сайт "Борба". Парите отиват в дряновската фирма „Офис Седем“ ЕООД, която за 20 дни проучи ситуацията в болярския град и вече са обявени пазарни консултации за инженеринг и създаване на велосипедна мрежа и съпътстваща инфраструктура – велостоянки и фотоволтаични зарядни станции в кв. „Бузлуджа“. Избрана е тази жилищна зона заради идентифицираната характерна урбанистична територия с потенциал за внедряване на интегрирани велотрасета.

В представения пред местната администрация анализ е посочено, че са установени локални физически бариери в градската част, които възпрепятстват движението на колелета. Става дума за улични шахти и капаци на подземна инфраструктура, изпъкнали бордюри, неправилно поставени пътни значи, билбордове, кошчета за боклук, електрически стълбове и т.н.

Експертите твърдят, че това са преодолими пречки. Предлагат мерки като стандартизиране на нивелацията на шахти, замяна на бордюри със скосявания или рампи и др.

По-сериозна тревога буди обаче идентифицирането на зони с повишен риск за колоездачи. Такива са ул. „Никола Габровски“, „ул. „Магистрална“ и части от бул. „България“.

Въпреки пречките архитектите, изготвили анализа – д-р арх. Петър Николов и д-р арх. Боряна Ножарова, отчитат сериозен потенциал за развитие на велосипедната мобилност. Нещо повече, изтъкват този тип алтернативно придвижване като нужда за облекчаване на автомобилния трафик.

Като основни зони с потенциал за реакционна велоактивност са посочени 4 направления – от парк „Света гора“ към ВТУ, Малки чифлик и Шереметя, около река Янтра за зелени велокоридори, от Царевец към Трапезица, Ксилифор и Арбанаси, както и междуселищни велотрасета за отдих.

Експертите препоръчват проектиране на тези маршрути в съответствие с нормативните изисквания, с ясна сигнализация, павилиони за почивка, сервизни точки и обособени зони за пресичане на пешеходен и автомобилен трафик.

Съветът към Общинска администрация е проектирането и изпълнението да се провежда поетапно. Първо да се създаде основна транзитна структура, впоследствие разширяване към довеждащи и обслужващи маршрути. Накрая следва да се изградят извънградските трасета.

Архитектите изтъкват наличието на редица улици с достатъчен габарит за оформяне на велоленти.