Айде бе: И БДЖ намери място в престижна жп класация
„Трениталия“ е най-добрата железопътна компания в Европа, най-лошата е „Евростар“, БДЖ е ценово най-достъпна, сочи проучване
Най-добрата железопътна компания в Европа е италианската "Трениталия" (Trenitalia). Това посочва Европейската федерация за транспорт и околна среда, която публикува днес класация на 27 компании, оценени по различни критерии като цена и надеждност.
На последно място е "Евростар" (Eurostar), съобщи Франс прес.
Влакът "е гръбнакa на мобилността в по-голямата част от страните в Европа, който обаче често е критикуван заради слабости", каза Виктор Тевне, координатор по въпросите на жп транспорта в мозъчния тръст.
Европейската федерация за транспорт и околна среда иска с това проучване да предложи рамка за цялостно сравнение, която да вдъхнови компании да следват добрите практики, да постигнат напредък, както и
да насърчи страните да въведат по-благоприятни регулации за железопътния транспорт.
За да се направи оценка на компаниите по отношение на маршрутите на къси и дълги разстояния, които предлагат, се използва серия от осем критерия, най-важният сред които е цената. Надеждността, наличните програми за намаления, политиките за компенсиране, впечатленията на пътниците и наличието на нощни влакове или места за велосипеди също се вземат предвид.
С най-добър рейтинг, според тези критерии, е италианската "Трениталия",
която предлага едно от най-добрите съотношения качество - цена на континента, според неправителствената организация. Тя се отличава в почти всички категории с изключение на предлагането на велосипеди.
След нея се нареждат Швейцарските федерални железници (SBB) и "РегиоДжет" (RegioJet), която е оператор на влаковете в Чехия и към съседните страни.
Австрийските федерални железници се нареждат на четвърто място, а френският жп оператор Ес Ен Се Еф (SNCF) - на пето, благодарение основно на "много добрите впечатления на пътниците, интересната политика за връщане на парите и предлаганите нощни влакове", според Виктор Тевне.
В долния край на класацията се нарежда "Уигоу" (Ouigo), нискотарифният филиал на Ес Ен Се Еф - на 26-о място, който въпреки крайно конкурентните цени като вторият най-евтин оператор в Европа, губи точки заради липсата на намаления и недобра надеждност.
Най-ниско класираната железопътна компания е и най-скъпата,
според класацията на Европейската федерация за транспорт и околна среда. "Евростар" се нарежда 27-о място, след гръцкия жп оператор "Хеленик трейн" (Hellenic Trains). Неправителствената организация подчертава, че цените, които са двойно по-високи от средноевропейските, не гарантират качеството на предлаганите услуги.
Най-ниско класираната железопътна компания е и най-скъпата - Евростар
Специални тарифи, като отстъпки за семейства и определени възрастови групи, могат да направят железопътния транспорт по-достъпен.
В тази категория най-високите оценки са за българската БДЖ,
поругалската държавна железопътна компания (CP), "Хеленик трейн", шведската железопътна компания за пътнически превози (SJ) и италианските оператори "Итало" (Italo) и "Трениталия".