Астрономи чуха „сърцето“ на Вселената

Туптенето от далечна галактика продължава 3 секунди с периодични пикове

00:33 - 15 Юли 2022
Астрономи чуха „сърцето“ на Вселената

Мистериозен радиоизблик, подобен на сърдечен ритъм, е открит в космоса. Астрономите смятат, че сигналът е дошъл от галактика на около милиард светлинни години, но точното местоположение и причината за сигнала не са известни. Проучване с подробности за резултатите е публикувано в списание Nature.

Астрономите са засекли постоянен радиосигнал от далечна галактика, който мига с изненадваща редовност. Наречен FRB 20191221A, този бърз радиоизблик в момента е най-дългият наблюдаван изблик до момента. Бързите радиоизбухвания, или FRB, са интензивни, милисекундни изблици на радиовълни с неизвестен произход.

Първият такъв радиоизблик е открит през 2007 г. и оттогава са открити стотици такива бързи космически изригвания, идващи от различни далечни точки във Вселената.

Много изблици излъчват свръхярки радиовълни, които продължават не повече от няколко милисекунди. Известно е, че около 10 процента от тях се повтарят и имат определени модели. Те са толкова бързи и неочаквани, че са трудни за наблюдение.

Един от ресурсите, използвани за откриването им, е радиотелескоп, наречен Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment (CHIME) в радиоастрофизичната обсерватория Dominion Radio в Британска Колумбия, Канада.

Този телескоп, работещ от 2018 г., непрекъснато наблюдава небето и в допълнение към бързите радиоизбухвания е чувствителен към радиовълни, излъчвани от далечни разстяния на Вселената.

Астрономите, използващи CHIME, забелязват на 21 декември 2019 г. бързо радиоизбухване, което е „странно по много начини“ според Даниеле Мичили, астроном от Института за астрофизика и космически изследвания. Сигналът, наречен FRB 20191221A, продължава до три секунди, около 1000 пъти по-дълго от конвенционалните бързи радиоизбухвания. Този сигнал е най-дълготрайният бърз радиоизблик досега.

„Беше необичайно“, казва Мичили. „Не само, че беше много дълъг, с продължителност около три секунди, но имаше и периодични пикове, които бяха удивително точни, излъчващи всяка част от секундата – бум, бум, бум – като сърдечен ритъм“.

Изследователският екип не знае точната галактика, от която е дошъл сигналът, и дори оценката на разстоянието от един милиард светлинни години е „много несигурна“, казва Мичили.