Борислав Сандов пред Lupa.bg: От заседналия кораб има замърсяване не само на водата, но и на сушата

Актуални новини
13:28 - 28 Септември 2021
3826
Борислав Сандов пред Lupa.bg: От заседналия кораб има замърсяване не само на водата, но и на сушата

"Случващото се със заседналия кораб е много притеснително. Пряка опасност има за хората, които се намират непосредствено в операцията или на кораба. Косвената опасност е от гледна точка на рибата. Хората не бива да се хранят с прясно уловена риба или друга морска храна от този район. Това химично вещество от кораба попадайки в рибата, може да се натрупа и в организма на хората. Затова консумацията на риба от района за момента е крайно рискова", обяви пред Lupa.bg Борислав Сандов, еколог и политик.

Припомняме, че снощи се разпространиха потресаващи кадри как торовете от круширалия край Камен бряг турски кораб Vera Su се изсипват директно в морето. 

"Друг много негативен ефект е, че заради потресаващия опит за разтоварване, ние имаме замърсяване и на сушата. С този грайфер, с който вече авариралата баржа и кран се опитваха снощи да пренесат от едното към другото място, се получи голямо разпрашаване, което засегна и територията на резерват Яйлата, а това е абсолютно недопустимо", добави Сандов. 

По думите му е много важно как корабът ще бъде изваден.

Ако най-лошият сценарий се случи и корабът при опит за изваждане бъде пречупен и целият товар, заедно с горивото попадне в морето, това е голяма екокатастрофа.

"Ако се случи силно замърсяване в района, от екологична гледна точка това може директно да доведе до загиване на голяма част от рибите в диапазон от няколко километра, в следствие на задушаване, тъй като се получава едно изгаряне на хрилете, което води до пагубни въздействия особено за дънната риба. За по-едрите представители опасността е за навлизане на тези вещества в тялото. За нерибните съобщества процесът на еутрофикация и на силен цъфтеж на фитопланктон на практика ще убие голяма част от дънната флора и фауна заради това покривало, което ще се получи. От там насетне вече са последствията на рибарите, които няма да могат да си продават продукцията, защото вероятно в този район уловът ще бъде забранен, а в момента е най-силния сезон за тях. Всички мидени ферми в района няма да могат да съществуват. Това цъфтене сериозно, което предизвиква азота, навлизайки във водата, ще доведе и до доста неприятни ефекти за туризма, които могат да останат и за догодина. Ако корабът остане разцепен там, това ще окаже негативно влияние върху туризма, защото това е резерват, който много се посещава. Заради ефектите, които ще има този процес върху морската вода, хората няма да искат да ходят там. Ако се разлее и дизеловото  гориво, то нещата стават по-сериозни и за по-голям кръг от микроорганизми и в по-голям мащаб, в който процесът ще се случи. Има механизми на действие към момента, но уви държавата ни е дървокруширала, както някой беше казал" коментира още екологът.

По думите му не се направи веднага нужното, за да се избегне замърсяване. "Без да заемам някаква страна към старите и новите власти, виждам преки действия на саботаж от страна на старите власти към новите. Въпреки желанието на новите власти да действат бързо и адекватно, те няма как да го направят от София на терен, те биват саботирани. Държавата е непригодна, загубила всякакъв свой капацитет за реакция в кризи и това е наследство. Съществуват една камара организации, които просто получават едни заплати и на практика не вършат това, което трябва да вършат. Вероятно става въпрос и за корупция на някои нива. Може би забавянето беше породено от опит да бъде намесена конкретна фирма или конкретна опция в застраховката- това са мои разсъждения, не мога за съм сигурен в това. Но този казус, освен политически, има и финансови измерения. Екологичните такива обаче са най-сериозните", обясни Сандов.