Брюксел отлага въвеждането на най-строгия екостандарт

Огромните инвестиции за насилственото налагане на електромобилите ще е разрушително за индустрията

Новини
17:07 - 11 Март 2024
1759
Брюксел отлага въвеждането на най-строгия екостандарт

Брюксел реши да отложи въвеждането на най-строгия екостикер за автомобилите - Евро 7. Новият стандарт за вредните емисии в ЕС все пак ще влезе в сила, но чак през 2030 година, а не както беше планирано - през 2026-а, предават световните агенции. 

Причината: малко повече въздух за автомобилните производители, които ще могат още известно време да произвеждат сегашните си коли с ДВГ, без да се налага да правят огромни инвестиции, които съответно повишават цената им.

Производителите на автомобили от известно време се оплакват, че са напълно игнорирани от Транспортната комисия на ЕС при преговорите за въвеждане нови стандарти за вредни емисии. Те подчертават, че инвестициите, които трябва да направят за адаптиране на двигателите с вътрешно горене към новите екологични стандарти и насилственото налагане на масовото въвеждане на електромобилите с активното участието на Китай,

могат да бъдат разрушителни за глобалната автомобилната индустрия.

В крайна сметка Европейската комисия се убеди, че нейните рестриктивни политика се отразяват основно на гражданите в ЕС, а целите за вредни емисии не са толкова лесно постижими, колкото изглежда. И ако в края на 2023 г. беше решено новият стандарт Евро 7 да влезе в сила през 2026 г., сега Европейският парламент, който има последната дума, направи огромна стъпка, като отложи влизането в сила на новите регулации за 2030-а година.

Защо решението за отлагане е ключово за големите производители

Решението е от ключово значение за големите производители, тъй като те ще могат да пускат на пазара леки превозни средства с Евро 6 до 1 юли 2030 г., а камиони и автобуси до 1 юли 2031 г. То спасява основно автомобилите от ниските сегменти, които щяха да изчезнат, тъй като преработката на техните двигатели, за да отговарят на Евро 7,

изисква огромни инвестиции, което ще доведе до увеличение на цената им.

Пример за това е Volkswagen Polo, който, по думите на шефа на германската компания Томас Шефер, е сред заплашените от изчезване автомобили в ЕС. Преди време Шефер обяви, че за Volkswagen е по-изгодно Polo да изчезне от пазара, отколкото цената му да бъде увеличена с 5000 евро, което ще го направи практически непродаваем. Подобно е положението с още два модела на VW Group - Skoda Fabia и Seat Ibiza.

Отлагането на приемането на Евро 7 може да доведе и до други промени в плановете за пълна електрификация.

Интересно изявление по темата направи и шефът на една от най-големите компании в света за производство на резервни части и оборудване Bosch. Стефан Хартунг посочи, че в момента в света се произвеждат около 90 милиона нови автомобила годишно и въпреки, че продажбите на електрически автомобили се увеличават, това ще бъде на вълни.