Депутатите: Една, а не 30 институции, да следи за прането на пари

Приеха на първо гласуване законопроект за мерките срещу финансовото престъпление

Новини
16:30 - 08 Септември 2023
1669
Депутатите: Една, а не 30 институции, да следи за прането на пари

Депутатите приеха на първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за мерките срещу изпирането на пари. Вносител е Министерски съвет. 122-ма гласуваха "За", 35 гласа "против" и 7 гласа "въздържали се".

Депутатът от коалицията ГЕРБ-СДС Маноил Манев настоя да се мисли в България да има една институция, която да е отговорна структура да работи по законите, свързани с рисковите пари за тероризъм, престъпна дейност и пране на пари. С 30 контролни структури ефективност в следенето на прането на пари няма да се постигне, а ще се генерират още неодобрителни оценки към България, предупреди Манев.

Според него всички правомощията по прането на пари трябва да се концентрират в една институция и да започне да се работи по темата. Законът трябва да бъде подкрепен на първо гласуване, призова Манев, чието желание бе удовлетворено и законопроектът мина в пленарна зала на Народното събрание.

Изказване направи и депутатът от "Възраждане" Златан Златанов, според когото това са отново препоръки, които ни спуска Брюксел чрез директива.

Законопроектът предвижда следните основни изменения:

В чл. 4 от действащия Закон за мерките срещу изпирането на пари се предлага (ЗМИП) да бъдат включени нови категории задължени субекти с цел постигане на по-високо ниво на съответствие с изискванията на Препоръки 10 и 15 на FATF, а именно лицата, които по занятие предоставят услуги за прехвърляне или обмяна на виртуални активи, услуги по съхраняване на виртуални активи и управление на такива, позволяващо осъществяването на контрол върху активите и услуги, свързани с публично предлагане на виртуални активи; лицата, които по занятие предоставят достъп до депозитни касети в обществени трезори, когато същите не попадат в обхвата на чл. 4, т. 1 от ЗМИП, както и представителите по чл. 22 от Закона за пощенските услуги на лицензирани пощенски оператори, предоставящи пощенски парични преводи.

Промени са част от първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Валутния закон.

В съответствие с изискванията на Препоръка 26 на FATF е предвидено и вписването в публичен регистър към МВР да бъде условие за извършване по занятие на дейности по предоставяне на достъп до депозитни касети в обществени трезори, когато дейността се извършва от лицата извън посочените в чл. 4, т. 1 от ЗМИП.

С Препоръка 18 на FATF, част от задълженията на лицата по чл. 4 от ЗМИП, свързани с техните клонове и мажоритарно притежавани дъщерни дружества в други държави, се разширяват, като същите се прилагат не само спрямо клоновете и мажоритарно притежавани дъщерни дружества в трети държави, а и спрямо клоновете и мажоритарно притежавани дъщерни дружества в държави членки.

Със законопроекта се предлагат и промени в Закона за пазарите на финансови инструменти, в Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, в Кодекса за застраховането и в Кодекса за социално осигуряване, които целят преодоляване на констатирани слабости при анализа на съответствието с Препоръки 26 и 35 на FATF, изразяващи се в липсата на забрана при мерките за контрола на достъп до пазара за финансови институции за лицензиране или регистрация в случаите, в които са налице връзки с престъпници, и наличието на редица други слабости, установени в лицензионните изисквания, свързани с липсата на ясни изисквания за чисто криминално минало, реабилитиране и др., както и в липсата на правомощия на Комисията за финансов надзор да отнеме лиценз във връзка с нарушения на ЗМФТ.

Предлагат се и промени в Закона за кредитните институции (ЗКИ) и Закона за платежните услуги и платежните системи (ЗПУПС).

Със законопроекта се предлагат и промени в Закона за пощенските услуги, които целят преодоляване на констатирани слабости при анализа на съответствието с Препоръки 14 и 26 на FATF с цел въвеждане на правно основание за отказ или отнемане на лиценз поради опасения относно годност и коректност при изпълнение на задълженията по ЗМИП и други.

Снимка: Агнес Методиева