Дeпутатите в спор за F-16: Самолетите близалки ли са, на метли ли ще летят пилотите?

Доставчикът на машините ще си пие кафето до 2035- а, няма глоба и един пробит долар, гневи се Румен Гечев

Новини
12:55 - 04 Ноември 2022
5076
Дeпутатите в спор за F-16: Самолетите близалки ли са, на метли ли ще летят пилотите?

Депутатите и днес се впуснаха в лют спор – този път за вторите самолети F-16.  Депутатът от БСП Румен Гечев отбеляза, че има интересно съвпадение - в дневния ред на законодателния орган се обсъжда хартиената бюлетина и хартиените самолети, които не е ясно кога ще дойдат. В пленарна зала от сутринта се подхвърлят иронични остроумия, като се зададоха въпроси дали пилотите ни ще летят на метли догодина, чуха се и сравнения на самолетите с близалки.  

Гечев се разгневи от трибуната, че цените на машините са прогнозни, а в договорите се казва, че американската страна може да повиши цените с 10% без уведомление, но същото касае цената на резервните части и цената на услугите. Никъде не пише колко ще струват резервните части и колко ще струват услугите по поддържането на самолета, подчерта Гечев.

Той натърти, че доставчикът иска да подпишем празен чек за вторите осем F-16. Няма никакви гаранции за качеството на самолетите, обслужването, резервните части и никакви гаранции няма, ако се случи нещо с доставката на изтребителите, категоричен бе социалистът.

Според Гечев се предлага договор, според който доставчикът може да си пие кафето до 2035 г. и няма нито един и пробит долар глоба, ако доставчикът не си изпълни задълженията. Правителството на САЩ не обезпечава и не дава гаранции за нито едно от техническите изделия, освен предвиденото, което касае правата на собственост. САЩ не носи никаква отговорност за нищо - нито за срокове, нито за последици за личния състав на въоръжените сили, добави той.

Най-странното нещо, по думите на Гечев е, че се получава така, че българската военна авиация приключва догодина. Партньорите ни от НАТО и САЩ ликвидират българската авиация, тъй като няма нови самолети, над небето на България ще летят само гарвани и чужди самолети, ядоса се Гечев.

Той предупреди, че рисковете за България и за бюджета ни са огромни. Не е доставен и един самолет, а сега на хартия и на чертеж се предлагат вторите осем, отсече Румен Гечев, според когото дори и до края на тази година няма да полети първия самолет F-16. Подводница се прави по-бързо от изтребителите. Това ще е самолет, който ще се произвежда 100 години, според Гечев.

Решенията според Гечев могат да бъдат няколко: да се подготвят български летци да летят с първия модел Ф-16, докато се доставят другите и докато доставчикът не изпълни задълженията си, парите да са в бюджета. БСП няма да подкрепят по финансови причини удължаването на хартиените самолети F-16, block 70.

Ивайло Мирчев от ДБ пък отсъди, че не му мирише нито на хартиена бюлетина, нито хартиени самолети от изказването на Гечев, а му ухае на 1996 година. Мирчев се надява БСП да имат друго предложение какво да използва българската армия. "Докарахме се дотам 30 години ВВС, но и българската армия да са в състоянието си, в което бяха през 1989 г. - да няма нови самолети и да няма модернизация на армията", повтори тезата си депутатът.

Той се надява, че БСП не искат с МиГ-29 да се охранява небето над България.

Гечев пък определи изказването на Мирчев като уплашен и нескопосен плач. Има и други бойни самолети, само че в Чехия и Унгария летят грипени. Няма ги F-16 и България е длъжна да потърси отговорност от доставчика, настоя социалистът. Има други страни-членки на ЕС и НАТО, които произвеждат достатъчно добри изтребители. Подписването на втория етап за вторите осем F-16 означава, че стимулираме нарушаване на закони и договори с всички произтичащи финансови и други страшни последици за националната ни сигурност, категоричен бе социалистът.

Корнелия Нинова пък настоя да бъде поканен военния министър, който да вземе отношение по темата, защото вносител е служебният кабинет.

Атанас Славов от ДБ пък подчерта, че в два последователни дни НС има шанса са върне България сред тези европейски държави, които са заявили ценностите си и са направили своя избор.

Сключването на договора за нови 8 изтребителя е да си свършим работата, след като нямаме изградени бойни способности св съответствие с натовските стандарти.

В залата се чуват мнения, че самолета, който предстои да купим е произведен през 1970-а, а в същото време се твърди, че още не е произведен, иронизира депутатът.

Ние нямаме време да чакаме 10 години за да чакаме F-35, само преговорите траят две три години. Самолетите не са близалки в супермаркета, които да сложим в кошницата, присмя се той. Безотговорно е да се подхожда така към поети договорни отношения. Вече имаме рамка на стратегическо партньорство със САЩ, припомни Славов.

Николай Дренчев от „Възраждане” пък попита на какво ще летят догодина нашите пилоти. На метла ли?, бе саркастичен депутатът.

Борислав Гуцанов пък попита кое  е безотговорно – да платим 2,5 мирлиарда напред, а самолети няма. Ами какво говорим за доверие и т.н. – ние сме платили, а първата ескадрила се бави и незнайно кога ще дойде в България. Хайде, да не говорим за доверие, безсрочност и безотговорност, призова социалистът.

Снимки: Агнес Методиева