Е-системата на училищата е пълна с бъгове!

Онлайн дневниците, където се вписват всички данни за ученици, учители, часове, отсъствия и т.н., продължава да не работи както трябва

Новини
11:31 - 29 Октомври 2022
4975
Е-системата на училищата е пълна с бъгове!

Месец и половина след началото на учебната година новата електронна система на просветното министерство, където се вписват всички данни за ученици, учители, часове, отсъствия и т.н., продължава да не работи както трябва. За това алармираха директори на училища и детски градини преди ден. На този фон служебният просветен министър проф. Сашо Пенов отхвърли критиките и заяви, че в момента няма съществени затруднения в системата, пише СЕГА.

Още преди 15 септември директори се оплакаха, че в системата има непрекъснати сривове, поради което се налага те да работят денонощно, за да вкарат данните. Тогава от МОН обясниха, че проблемите се получавали заради голямото натоварване, на което се подлага системата типично по български - в последния момент. Октомври обаче е към своя край, а директори сигнализират, че със системата продължава да се работи много трудно, а консорциумът "Национални системи", спечелил обществената поръчка за 5.5 млн. лв., не се съобразява с забележките на учителите.

Консорциум "Национални системи", който е от пет фирми - "Контракс", "Сиела Норма", "Технически университет- София", "Дигитални и софтуерни решения" и "Админсофт", е автор на новата е-система на МОН, а обществената поръчка от него е спечелена през 2020 г.

Сега преподавателите успяват да влязат в системата, но са се появили други проблеми - документите не могат да бъдат принтирани. "В самата платформа НЕИСПУО този модул все още не е разработен. Въпреки всичко от нас се изисква да качим след това документа там в регистъра, оттам да вземем номера, който ни трябва, но самия печат на документа има зададен шаблон, но ние не можем да го разпечатаме, всъщност ние не можем да създаваме документ", споделя Мирена Дакова, учител по математика в 51-во СУ, пред БНТ(link is external).

Друг проблем са баркодовете на документите, които не се разчитат правилно. "Оказа, че трябва да добавим два реда в програмния код на документа, което според мен не е ок, аз не съм програмист, но ми се наложи да го разбера и сега го правя и дори помагам да други колеги, когато са наложи", обясни учителката. По думите ѝ освен това, когато искаш да се върнеш назад в системата, това не става с една стъпка, а трябва да се отиде в самото начало на процеса и данните да се въведат отново. "Обратна връзка с консорциума няма, а ако зададеш въпрос в хелпдеск-а отговорът може да дойде и след двайсет дена. Нас това не ни устройва, ние гоним срокове, които трябва да изпълним", допълва Дакова.

Проблеми имат и детските градини. Те не могат да принтират списъците на децата, не може да се разпредели норматива на учителите и директорите. "На нас ни се струва, че се къса връзката между хората, които работят, разработват тази система и заданието, което е поставено от МОН. Ние като организация направихме такъв опит да представим това, което ни интересува, за съжаление не получаваме адекватен отговор на този етап", заяви директорът на 99-та детска градина " Брезичка" и заместник-председател на Сдружението на директорите в средното образование Иванка Харбалиева пред БНТ.

От Сдружението на директорите поканили консорциума на семинар и задали всички въпроси - защо системата не е изпробвана, защо няма връзка между различните й модули и др. Разработчиците обаче казали, че вината е в самите учители. "Те отказват да комуникират с потребителите, с нас. Общо взето, когато ние потребителите, директорите казваме това не е добре, това не е добре, искаме така да се оправи, те се държат като обидени - вие искате да ни злепоставите. Ами ние сме потребителите", обяснява пред БНТ и Асен Александров, директор на 51-во СУ и председател на Сдружението на директорите в средното образование.

 На този фон отговорът на просветния министър изглежда неудоволетворяващ за директори и учители. Вчера, по време на парламентарен контрол, той бе попитан от депутата от БСП Ирена Анастасова за пореден път защо системата не функционира добре, не трябва ли да се искат неустойки от фирмата и какво ще предприеме за отсраняването на проблемите. Проф. Пенов повтори тезите на МОН от септември, че системата е в съответствие със закона и наредбите, че предполага събиране на голям обем данни, че за въвеждането й е създадена работна група, системата е тествана м.г., провеждани са и обучения на 56 училища и градини.