Експерт: Възможно е драстично поскъпване на мобилните услуги

Едностранно операторите могат да вдигнат цената с размера на инфлацията — до 16%, коментира Пейо Майорски

Новини
10:15 - 04 Януари 2023
5088
Експерт: Възможно е драстично поскъпване на мобилните услуги

Възможно е драстично поскъпване на цените на мобилните услуги. Едностранно мобилните оператори могат да увеличат цената с размера на инфлацията — до 16%. Това коментира в студиото на PrimeTime по Euronews Bulgaria председателят на Асоциацията за защита на потребителите Пейо Майорски.

Начините да потърсим правата си при увеличаване на цените на мобилните услуги са много ограничени, защото възможността е залегнала в Общите им условия, които са валидни за всички потребители.

„През 2023 г. очакваме мобилните оператори отново да се позоват на тази клауза в договорите и да увеличават таксите на потребителите с процент, който те сметнат за добре“,

коментира Майорски.

Почти невъзможно е да се противопоставим на тези увеличения, посочи Майорски, защото всеки потребител индивидуално се съгласява с Общите условия, където е залегнала тази клаузата, че мобилните оператори имат право да увеличават цените в размера на инфлационния индекс.

„Надяваме се Комисията за защита на потребителите да се сезира и да заеме страна“, коментира още Майорски.

„Разбира се, че можем да търсим правата си по съдебен ред, въпросът е докъде ще ни доведе той“, допълни специалистът.

„Представите си ако изпаднем в условия на дефлация – не пише, че те ще намалят цените с индекса тогава, т.е. има неравноправни клаузи. Имат право да увеличават, но нямат право да намаляват или поне не искат да намаляват“, казва експертът.

Когато стане въпрос за комунални услуги трябва да се следи за неравноправни клаузи в договорите, подчерта специалистът.

„В първоначалната фаза може да преговаряте, но общите условия са за всичките, за това те са много важни и там Комисията за защита на потребителите може да реагира и да стопира неравноправните клаузи, които съществуват в тези договори“, посочи Майорски.

Равносметката от празничното пазаруване е, че търговците стават все по-лоялни, смята специалистът.

„Търговците в по-голямата си част стават все по-лоялни към потребителя. Не се опитват да направят просто една изгодна сделка, а разчитат на по-дългосрочните взаимоотношения с потребителите. Разбира се, има и изключения“, отбеляза Майорски.

Той посъветва потребителите да правят информиран избор, когато тръгнат на пазар и да купуват неща, които наистина им са необходими.

Експертът призова още потребителите да подават сигнали до компетентните органи и най-вече до Комисията за защита на потребителите, защото това е единственият регламентиран начин да се установи нелоялна търговска практика или нередност.