ЕС иска всички TIR-ове да минат на ток
Електрическият камион е с около 200 000 евро по-скъп от дизеловия
След като забрани двигателите с вътрешно горене за всички нови автомобили от 2035 г., сега ЕС иска да трансформира и големите камиони в електрически превозни средства.
Проектозаконът предвижда тежките търговски превозни средства да отделят 90 процента по-малко въглероден диоксид до 2040 г. Тъй като ЕС определя емисиите на CO2 от електрически превозни средства или превозни средства с водород като нула - независимо от реалните емисии, причинени от производството на електроенергия - това означава, че
голяма част от парка от камиони ще трябва да стане електрически.
Няколко държави от ЕС призоваха за по-голяма роля на био- и синтетичните горива като дизел HVO в преговорите, но не успяха да постигнат успех - най-вече защото Германия не беше една от тези страни. Федералното министерство на транспорта (FDP) обаче изрази загриженост относно регламента за пределната стойност на вредните емисии за камиони, който вече е почти напълно договорен на ниво ЕС. Поради този факт окончателното гласуване, което всъщност се смяташе за формалност, беше отложено.
Някои производители на автомобили, включително Daimler и MAN, които вече са инвестирали милиарди в разработването на електрически камиони за европейския пазар,
настояват за забраната на двигателите с вътрешно горене в ЕС.
Например ръководителят на гиганта за камиони MAN, Александър Власкамп, изрично приветства електрическите планове на федералното правителство и новата климатична такса. „Германия направи голяма и правилна стъпка, като увеличи таксите за дизелови камиони.
Инвестициите в електрически камиони ще се изплатят по-бързо“,
каза Власкамп в интервю за Automobilwoche.
Федералната асоциация на товарния транспорт и логистиката (BGL), най-голямата германска асоциация на спедитори и транспортни компании, вижда нещата по съвсем различен начин и настояват проектозаконът да бъде предоговорен. В интервю за Focus.de говорителят на борда на BGL Дирк Енгелхард обясни защо асоциацията смята електрическите цели на ЕС за нереалистични и нефинансируеми, поне за тежкотоварния трафик:
Според данните на Toll Collect от януари,
от 800 000 тежкотоварни камиона по пътищата на Германия, само 524 в момента са с електрическо задвижване - т.е. 0,065 процента.
Електрическият камион е с около 200 000 евро по-скъп от дизеловия.
BGL изчислява държавна субсидия от 80 процента, т.е. около 160 000 евро, на превозно средство - предприемачът трябва да плати 20 процента от собствения си джоб.
Обществено достъпните мегазарядни устройства, необходими за електрически камиони - т.е. високопроизводителни бързи зарядни устройства с мощност от 1000 kW - досега напълно липсваха, продължава Енгелхард.