ЕС може да тресне огромна глоба на Фейсбук

Политиката "Плати или се съгласи" в социалните мрежи подвежда европейците

Новини
15:30 - 23 Юли 2024
2523
ЕС може да тресне огромна глоба на Фейсбук

Бизнес моделът "Плати или се съгласи" на Meta нарушава законите за защита на потребителите, установи регулаторен орган на ЕС. Организацията за сътрудничество в областта на защитата на потребителите (CPC), която отговаря за защитата на потребителите в ЕС, заявява, че с използването на такъв подход компанията "подвежда" и "обърква" потребителите.

Meta има срок до 1 септември 2024 г. да направи промени в споразумението си с потребителите.

Моделът "плати или дай съгласие" на Meta, въведен миналата година, дава на потребителите на Facebook и Instagram избор:

да плащат до 12,99 евро на месец, за да използват социалните мрежи без реклами,

или да дадат съгласието си компанията да събира и използва лични данни за показване на персонализирани реклами. ЕС счита този подход за нарушаване на неприкосновеността на личния живот на потребителите и вече повдигна обвинения на компанията по Закона за цифровите пазари и я глоби за предаване на потребителски данни в чужбина.

Регулаторните органи на ЕС, които започнаха разследване след оплаквания от групи за защита на потребителите, твърдят, че Meta умишлено е използвала объркващ език, което е затруднило клиентите на Facebook и Instagram да разберат условията на потребителското споразумение. Регулаторните органи твърдят, че

компанията е принудила потребителите да направят избор, без да им даде достатъчно време да го разберат.

Европейският комисар Дидие Рейндерс смята, че компаниите не бива да "примамват" клиентите да мислят, че няма да виждат реклами, ако платят за абонамент, или че услугата ще бъде безплатна, но с реклами, защото компанията печели от личните данни на потребителите. Той добави, че компаниите трябва да бъдат открити по отношение на това как използват данните на потребителите. Органът на ЕС обвинява Meta в нарушаване на Директивата за нелоялните търговски практики и Директивата за неравноправните договорни условия.

Глобите за нарушаване на тези изисквания могат да достигнат до 4% от годишните приходи на дружеството

в страните от ЕС, в които е повдигнато обвинението.

"Абонаментът като алтернатива на рекламата е утвърден бизнес модел в много индустрии", казва говорителят на Meta Мат Полард. - Абонаментът без реклама следва насоките на най-висшата съдебна инстанция в Европа и ние сме уверени, че той е в съответствие с европейската регулация."