ЕС НЕ разрешава в самолета да има само 1 пилот
Авиационната индустрия настоява за промяна в изискването заради липсата на персонал
Европейският авиационен регулатор отхвърли стремежа на индустрията да позволи самолетите да бъдат управлявани само от един пилот поне до 2030 г., но каза, че обмисля да позволи работа от един човек по време на ограничена части от полетите още през 2027 г., съобщава Труд. Искането от страна на европейските производители на самолети Airbus SE и Dassault Aviation SA беше да се позволи на пилотите да управляват машините самостоятелно по времето извън излитане и кацане.
Предложението на авиокомпаниите се отнася и за други ограничения - забрана на пилоти в определени медицински състояния или твърде малко часове опит да бъдат сами в пилотската кабина, каза Андреа Боярди, мениджър в регулатора, Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA), пред Ройтерс, разкривайки неизвестни досега подробности.
Авиационната индустрия иска да бъде позволено самостоятелното летене, за да се справи с предизвикателствата в резултат от недостига на персонал, тъй като облекчаването на регулациите ще позволи на пилотите да си почиват по време на пътувания на дълги разстояния, без да има заместници на борда.
Боярди обаче каза, че по-ранно предложение от индустрията за изцяло еднопилотно летене до 2030 г. е “абсолютно нереалистично”, тъй като автоматизацията не е напреднала достатъчно и самостоятелното летене изисква ниво на безопасност, еквивалентно на това в сега реализираните полети.
Самостоятелното летене, дори и само в периодите на полета извън излитане и кацане, се нуждае от одобрение от Международната организация за гражданска авиация на ООН, отделни авиокомпании и техните съюзи на пилоти. Очаква се агенцията на ООН да започне да проучва въпроса още тази година.
Боярди каза, че само най-модерните самолети, оборудвани за по-високо ниво на безопасност от изискваното от минималните стандарти за сертифициране, като Airbus A350s и потенциално Boeing (BA.N) 787s и 777Xs, могат да се използват за самостоятелно летене. Дори частичните соло полети за граждански самолети обаче едва ли ще станат факт преди 2027 г., като целта им ще е да се подобри възможността за почивка на пилотите по време на редовните полети. Така уморените летци ще могат да поспят на легло вместо да си взимат кратки непланирани дрямки в пилотската кабина.
Ако безопасността бъде доказана, в крайна сметка екипажите на дълги разстояния, които сега изискват трима или четирима пилоти, могат да бъдат намалени до двама, като и двамата задължително ще са в пилотската кабина за излитане и кацане, добави Боярди.
Дори ограниченото самостоятелно летене обаче разделя авиокомпаниите и поражда обществени страхове, като същевременно предизвиква нарастваща негативна реакция сред пилотски групи като Европейската асоциация на пилотската кабина.
“Федералната авиационна администрация и транспортът на Канада са напълно наясно с нашата позиция, че двама пилоти в пилотската кабина е най-безопасно”, каза президентът на Канадската асоциация на пилотите на въздушни линии Тим Пери.
Докато хонконгската Cathay Pacific Airways е говорила с производителите за операции с намален екипаж, главният изпълнителен директор на Air France Ан Ригайл каза пред Ройтерс, че еднопилотните полети не са приоритет.
Източник от индустрията, запознат с проекта на Airbus, каза, че A350, използван за полет с един пилот в круиз, ще разполага с допълнителни автоматизирани защити срещу такива заплахи като пожар и повреда на двигателя и ще поддържа функции на автопилот при повече обстоятелства. От Airbus обявиха в официално изявление, че проучват концепцията за единичен пилот във фазата на круиза, но не и за полети изцяло с един пилот.
Боярди каза, че разглежданите концепции не правят разлика между товарни и пътнически полети. Съпротивата на потребителите обаче може да доведе до това летенето с един пилот да започне с товарни полети, казаха представители на индустрията.