EС одобри "въглероден данък" на границите
Идеята е усвояване на 310 млн. т. CO2 до 2030-а, компаниите да изнасят производството си извън Европа
Европейският парламент и страните членки на ЕС се споразумяха за приемането на безпрецедентен механизъм, целящ да направи по-екологичен промишления внос, съобщава "Франс прес". Предвижда се това да стане чрез плащането на такса за въглеродните емисии, свързани с производството.
До решението се стигна след дълги нощни преговори, приключили рано тази сутрин.
Този безпрецедентен по своите мащаби механизъм, наричан "въглероден данък на границите", ще се прилага за вноса на 27-те страни членки в съответствие с критериите на европейския въглероден пазар, съгласно които предприемачите от ЕС трябва да купуват "права за замърсяване".
Европейските институции посочват, че механизмът обхваща секторите, които най-силно замърсяват околната среда - стомана, алуминий, цимент, торове, електроенергия, но и водород.
Регламентът поставя цел за усвояване на 310 милиона тона CO2 еквивалент до 2030 г.
При поскъпването на тон въглероден диоксид идеята е да се избегне "екологичен дъмпинг", вследствие на който компаниите да изместят производството си извън Европа, насърчавайки останалия свят да приеме европейските стандарти.
По думи на евродепутата Мохамед Чахим, преговарящ от името на ЕП, механизмът за "въглеродно коригиране на границите ще бъде ключов стълб за европейската политика в областта на климата". Той посочи, че това е един от механизмите за насърчаване на търговските партньори на ЕС да декарбонизират промишлеността си.
На практика вносителят трябва да обяви емисиите, които са пряко свързани с процеса на производство, и ако те надвишават европейския стандарт, да купи "сертификат за емисии" по цената на въглеродните емисии в ЕС. В случай че в страната износител има въглероден пазар, ще се плаща само разликата.
Съгласно споразумението механизмът ще взима предвид "непреки" емисии, тоест генерирани от използваната за производството на вносните продукти електроенергия.
Световната метеорологична организация скептична, че светът ще изпълни целите на Парижкото споразумение
Предвижда се от октомври 2023 г. да започне тестови период, по време на който компаниите вносителки трябва само да се отчитат за задълженията си.
Графикът за ефективното влизане в сила на механизма ще зависи от допълнителните разговори в края на седмицата за останалата част от реформата на въглеродния пазар на ЕС, който е в основата на европейския климатичен план.
Евродепутатите настояват за постепенно спиране на безплатните квоти от 2027 г., преди пълното им премахване през 2032 г., когато механизмът за въглеродния данък ще влезе изцяло в сила. Страните от ЕС пък са за постепенното им премахване между 2026 и 2035 г.