Евродиректива вдига драстично цените на горивата

Поскъпване ще е моментално и административно в рамките от 30-50 стотинки на литър

Новини
14:33 - 03 Юли 2025
2303
Евродиректива вдига драстично цените на горивата

След спорния успех на "Зелената сделка" и квотите за въглеродни емисии, направили електроенергията в Европа в пъти по-скъпа от основните ѝ икономически конкуренти - САЩ и Китай, Европейската комисия готви нови зелени политики, които засягат горивата, съобщава БНР.

Европейската комисия предвижда от началото на 2027 г. да включи транспорта и сградите в схемата за "търговия с емисии", т.е. крайните потребители ще плащат въглеродни квоти за това, че зареждат гориво на бензиноколонката, тъй като въпросните квоти ще бъдат калкулирани в крайната цена на бензиностанцията.

Цената следва да скача постепенно - с около 8,4% в началото, т.е. през 2027 г.,

а с времето ще нараства. По този начин стойността на литър гориво, която все пак зависи и от редица други пазарни фактори, може да нарасне с от 30 до 50 стотинки на литър.

Въпреки че тези мерки все още не са приети официално на общоевропейско ниво, те се обсъждат активно, като са спуснати от Брюксел към българското правителство в рамките на проекта за Социален план за климата в България. Той пък тепърва предстои да бъде подложен на обществено обсъждане.

Мярката има редица други аспекти, като например да се дават ваучери за гориво на бедните домакинства, да се подпомага санирането на жилища, смяната на стари печки на дърва, както и да се поемат карти за градски транспорт на дадени социални групи.

Секторът на горивата обаче остава основният фокус.

Председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Светослав Бенчев обясни, че директивата е била приета преди две години.

"Поскъпване ще има и то ще бъде моментално и административно. И ще бъде в рамките от 30-50 стотинки на литър

в зависимост от продуктите. И това се дължи на факта, че Европейската комисия води една, според мен, доста безсмислена война срещу фосилните горива. България е държава, много свързана с фосилните горива, знаете, автопаркът ни е един от най-старите в ЕС, т.е. това ще ни засегне много", предупреди той.

Бенчев очаква Европарламентът и ЕК да проявят здрав разум - нещо, за което вече има индикации.

Все пак се надявам, че ще се организира една съпротива и на европейско ниво, защото

има много източноевропейски държави, които са против тази схема,

отбеляза той. Дали ще успят да постигнат нещо, ще стане ясно в следващите месеци.

"Чувам, че в Брюксел се мисли за известно забавяне или отлагане на тази схема. Би било добре това да стане, тъй като, както казах, тя би довела до едно административно поскъпване с около 50 ст., защото ще трябва да се заплащат квоти и емисии върху горивата. И например върху един тон дизелово гориво това са три тона емисии, по 50 евро е минималната цена, т.е. това прави по 150 евро на тон или 30 ст. на литър. С ДДС стават около 40 и няколко", изчисли Бенчев.

Освен че ще бръкне в джоба на всеки шофьор, мярката би засегнала и нивата на инфлация.

Според Бенчев това ще създаде инфлация в българската икономика, но и в европейската.

"Но особено в България, защото когато поскъпват горивата, поскъпват абсолютно всички стоки за потребителите, защото те се транспортират с фосилни горива. Не знам дали Европейската комисия си дава сметка за тези неща, ще видим в следващите месеци. В Германия например това няма да се отрази на цените на горивата, защото това е схема, която там функционира от вече две години, подобна е ситуацията и в скандинавските държави. В южните страни от ЕС пък няма такива схеми, като там тези неща биха се отразили най-много, и в това се корени конфликтът между Севера и Юга, който виждаме в ЕС", обясни Бенчев.

По негови думи основният проблем на мярката, е, че тя е замислена преди началото на войната в Украйна и при съвсем други икономически условия.

Ефект ще има и в цените за отопление, особено при хората, използващи природен газ, който също се очаква да поскъпне.