Гвоздейков: HEMS трябва да съществува!
Може да бъде дом не само за хеликоптери, а и дом на нови работни места за медици, механици, инженери, пилоти, заяви транспортният министър
"Повече от една година работим с екип от професионалисти за изграждането на модерна и ефективна система за въздушно спасяване в България .Работим с убеждението, че HEMS може да бъде дом не само за хеликоптери, а и дом на нови работни места за медици, механици, инженери, пилоти, административен и спомагателен персонал и т.н.", заяви министърът на транспорта Георги Гвоздейков.
Той използва личния си Фейсбук профил, за да изрази позицията си и да внесе още повече яснота.
"HEMS е спасение на български животи, и всяко усилие за правилната му реализация си заслужава..
За да стане всичко максимално бързо, първо опитахме да надградим идеята за Спешна медицинска помощ по въздух (HEMS), започната от служебния кабинет, но се сблъскахме с нормативни и концептуални пречки, които възпрепятстват постигането на стратегията и целите на HEMS.
Служебният кабинет прекрои без ясна публична аргументация оригиналния замисъл по изпълнението на HEMS и кацането на проекта в ДАО, доведе до необоснованото забавяне на изпълнението, което сега трябва да се навакса спешно.
Искам да изясня открито и честно няколко съществени въпроса:
1. HEMS трябва да бъде изграден съобразно европейската законодателна рамка, защото първоначалното финансиране на проекта се осъществява със средства от Плана за възстановяване и устойчивост.
2. HEMS трябва да бъде изграден съобразно националната законодателна рамка, за да може ефективно и ефикасно да се бюджетира бъдещото му финансиране.
3. HEMS трябва да съществува юридически самостоятелно, за да е безапелационно ясно, у кого е отговорността за изпълнението на мисиите. HEMS не трябва да е поредна буква в някоя алинея, разписан като второстепенна дейност на някого и в някой устройствен правилник. ДАО има своята легитимна функция в закона и тя се ограничава до полети със специално предназначение (въздушен превоз на управляващите). HEMS не е само транспортна услуга, а и медицинска такава.
4. Болничните хеликоптерни площадки са съоръжения за кацане и излитане на хеликоптерите в болниците. Лицензират се по облекчен режим, но не са оперативни бази.
5. Оперативната база за HEMS съгласно действащото национално законодателство се лицензира по аналогичен път като хеликоптерно летище. Оперативната база трябва да притежава определени характеристики и лицензионният режим е по-строг, поради което идеята на служебния кабинет - болница и оперативна база да съществуват като тъждествени единици - е нереализуема!
Когато се опитваме да работим по регламентирания законов ред ни обвиняват в трудоустрояване, когато служебният кабинет преобръща законовия ред, за да възложи изпълнението на ДАО, как да наречем този акт? Другарска услуга? Приятелско законотворчество?
Всяко работно място създава потенциал за ръст на икономиката, всяко ново работно място в регионите на страната е шанс за намаляване на демографските предизвикателства.
В HEMS в Швейцария, REGA, пионерът в услугата и успешният еталон, към който трябва се стремим, са заети 400 служители. В ADAC - Германия работят 160 пилота, 250 парамедици, 600 лекари, 150 техници. В Полша заетите лица в структурата на HEMS са 700.
Вярвам, че HEMS може да се превърне в спасяващ проект за българските граждани не само по въздух, а и по региони".