Гвоздейков обясни поръчал ли е кофти немски вагони

Проблемът е в остарялата жп инфраструктура, обясни бившият министър на транспорта

Новини
14:18 - 11 Юли 2025
21851
Гвоздейков обясни поръчал ли е кофти немски вагони

Проблемът с неработещите климатици във влаковете на БДЖ не е в новозакупените немски вагони втора ръка, а в неправилна употреба на термостатите и в по-голямата картина - остарялата жп инфраструктура.

Това обясни бившият министър на транспорта Георги Гвоздейков, който преди седмица беше посочен (макар и не поименно) от наследника си на поста - Гроздан Караджов (ИТН) като виновник за "драматичното" по неговите думи положение в БДЖ.

Обещаният комфорт за пътниците на държавните железници не беше реализиран и това лято, след като се оказа, че

климатиците във вагоните от Deutsche Bahn не работят при всяко пътуване, а прозорците не се отварят.

Караджов първо обясни, че няма яснота защо се появяват тези проблеми, а после преписа цялата отговорност на тези преди него.

В подробно публикация във Фейсбук профила си Георги Гвоздейков посочва, че проблемите всъщност имат обяснение и то изобщо не е свързано с въпросната сделка.

Бившият министър на транспорта отбелязва, че вагоните са съвместими с българската електромрежа, но че имат нужда от трансформатори - факт, който е бил ясен от самото начало, но очевидно нищо не е направено. Причината е, че старите локомотиви на БДЖ, с които се движат новите вагони, са по различни стандарти.

Респективно, честите токови сривове причиняват системни повреди, включително спиране на климатиците.

По думите на Гвоздейков новите климатични системи не работят надеждно не защото новите вагоните са некачествени, а заради лошото състояние на електрическата контактна мрежа. Има участъци, където електрическите жици, които захранват влаковете с ток, са в толкова лошо състояние, че машинистите са принудени временно да изключат пантографа на локомотива. 

При честото прекъсване на захранването, системите на вагоните - включително и климатикът - се рестартират.

Гвоздейков отбелязва и че във вагоните има устройства за регулиране на температурата, които според техническите инструкции трябва да бъдат настройвани на средна позиция, особено при горещо време. А когато термостатът се завърти на максимално "студено" при външна температура от над 32°C, системата се претоварва и това може да доведе до повреда или блокиране на климатика.

Докато в старите вагони от композициите на БДЖ "решението" при неналичен климатик беше отварянето на прозореца - това не е възможно в тези от Deutsche Bahn, тъй като прозорците в тях не се отварят. Бившият транспортен министър добавя и че това е стандарт за безопасност в Западна Европа и въобще по света:

"Влаковете в света вече се движат с повече от 160 км в час.

При тази скорост не е безопасно прозорците на влаковете да се отварят,

защото има риск за пътниците и шумът от скоростта е неприемлив за пътнически комфорт и физическото здраве на пътника. Пътническите влакове в България обаче се движат с незавидна скорост, поради липса на модерна железопътна инфраструктура", пише той.

Лошата инфраструктура е проблем на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), която отговаря за дейностите по развитие, ремонт и експлоатация на жп линиите.

Единствената реакция на Караджов по случая беше да обобщи всеизвестен факт, че "БДЖ е в криза", която нямала да бъде решена бързо.

Миналата седмица той разпореди и "извънредни мерки" за проблема с неработещите климатици,

като нареди по основните жп линии задължително да пътуват техници, които да реагират в случаи на аварии.

В списъка със спешни мерки на Караджов е и сформирането на кризисен щаб, който да следи за хигиената във вагоните. Министърът обяви, че в момента се правили проверка къде и защо не се поддържа чистота и заплаши с уволнения при неспазване на наложените указания.

В средата на април 2024 г. БДЖ получи първите 19 от общо 76 вагона, които бяха закупени от германската Deutsche Bahn в сделка за 30,4 млн. лв.

Сделката беше сключена по времето на Георги Гвоздейков, който заемаше поста на транспортен министър в кабинета на Николай Денков, а след това и в служебното правителство на Димитър Главчев.

С вагоните от Deutsche Bahn българските железници ще модернизират 20% от подвижния си състав. Идеята засега е тези влакове да се движат по линиите от София до Русе, Бургас и Варна.