Хаос с "легналите полицаи", повечето са незаконни
Неравностите са подложени на обществено обсъждане след решението на ВАС
За обществено обсъждане е предложена нова наредба на МВР и МРРБ. Става дума за поставянето на пътни неравности на платното - или така известните "легнали полицаи". Върховният административен съд реши в края на февруари да отмени действащите правила при този начин за ограничаване на скоростта.
По-високи пътни неравности или т.нар. „легнали полицаи“, но и по-разнообразни начини за ограничаване на скоростта по пътищата предвижда новата наредба, която е предложена на обсъждане от МВР и Министерството на регионалното развитие и благоустройството, съобщава БНТ. След решението на ВАС от края на месец февруари, с което досега действащите правила бяха отменени, процесът по изграждане на подобни съоръжения е стопиран. Новата наредба обаче ще създаде и трудности пред администрациите.
Голям е броят на т.нар. „скрити полицаи“, които не отговарят на каквито и да било законови изисквания. На всевъзможни места в Пловдив могат да се открият странни неравности, които са изградени от бетон и са прекалено високи.
"До спортното училище, продължението в посока Прослав са доста високи, има знаци, аз си ги знам, който не знае имам изненада".
"Ефективни са, но да бъдат по-полегати, рязкото подскачане на една кола и пасажерите в нея не е приятно".
Не са малко и случаите, в които гражданите правят подписки до администрацията такива съоръжения да бъдат премахнати.
"Имаме случаи от граждани и сигнали, част от тях бяха подложени на съдебен контрол. В такива случаи отстраняваме нередностите", посочи Георги Стоилов – ОП „Организация и контрол на транспорта“.
Тази година в Пловдив на 20 места трябва да бъдат поставени нови повдигнати съоръжения. Проектите за тях обаче са изготвени по старите правила. И според ОП „Организация и контрол на движението“ новата наредба ще утежни процедурите.
"Видяхме че са вкарани доста рестрикции по отношение на одобрението на проектите и реализацията им, защото във всеки един от случаите се отчитат спецификите на мястото, а тук имаме вече съгласуване на проекти, и реализация така сякаш правиш нов проект за пътя, а не една неравност", допълни Георги Стоилов – ОП „Организация и контрол на транспорта“.
Според експерти по пътна безопасност правилата за изграждане на пътни неравности трябва да бъдат променени.
"Без съмнение един участник в движението виждайки такова съоръжение по някакъв начин той осторожва вниманието си , но в крайна сметка резултатът в дългосрочен план не е задоволителен", каза Кирил Драганов – експерт в Европейски център за транспортни политики.
Новата наредба предвижда спрямо пътя и мястото височината на неравностите да варира от 5 до 10 см в зависимост от това каква скорост искаме да бъде постигната. По старите правила височината беше фиксирана на 7.5 см.
"Двата показателя трябва да бъдат съобразени , за да са адекватни на пътя, а именно регулиране на скоростта", убеден е Кирил Драганов – експерт в Европейски център за транспортни политики.
Предвидени са възможности с динамична маркировка да се ограничават на места прави участъци или движението по тях да става зигзагообразно.