И Министерството на туризма скочи срещу Закона за ВЕИ
Ключово е намирането на баланс между прогреса в енергетиката, запазването на природните дадености и поминъка на местното население
От ключово значение за изпълнението на Стратегията за енергия от възобновяеми източници в морето е намирането на баланс между прогреса в сферата на енергетиката, запазване на природните дадености и съответно поминъка на местното население в черноморските региони.
Това е становището на Министерство на туризма относно Законопроекта за енергията от възобновяеми източници в морските пространства.
МТ припомня, че Европейският съюз е изключително стриктен в приложението на своето законодателство по отношение опазването на околната среда. В този смисъл и изпълнението на Стратегията за енергия от възобновяеми източници в морето трябва да протече при много стриктни условия, които да гарантират това равновесие.
Туристическият сегмент е основен икономически отрасъл за България,
който формира между 8% и 9% от БВП на страната ни.
Именно поради това, интересите на сектора трябва да бъдат защитени и да се намери финия баланс между енергийното развитие и иновациите, настояват от МТ. Оттам са категорични, че ще продължат да защитават поминъка на черноморските общности.
Министерството представя и своите бележките по законопроекта:
1. Относно понятието "морски пространства"
Предметът на законопроекта включва уреждането на обществените отношения, свързани с производството на електрическа енергия от вятърни електроцентрали в морските пространства, както и на предварителните проучвания за тяхното изграждане, експлоатация и премахване.
Съгласно Закона за Черноморското устройство Черноморското крайбрежие обхваща акваторията на Черно море, с широчина 200 м, измерена от бреговата линия. Това води до извода, че акваторията на Черно море също попада в дефиницията за морски пространства на законопроекта и че съответно и тя ще е обект на дейностите, регламентирани в проекта.
На морските плажове и прилежащата им акватория се осъществява туристическа дейност, те се управляват и поддържат чрез възлагането им на концесия или отдаване под наем по реда на Закона за концесиите, Закона за устройството на Черноморското крайбрежие и Закона за туризма.
Достъпът до тях и ползването им е конституционно гарантирано право.
В този смисъл, Министерството на туризма изразява становище, че акваторията на Черно море, с ширина от 200 м., измерена от бреговата линия следва да бъде изключена от приложния обхват на законопроекта и съответно да се промени дефиницията на понятието "морски пространства", с която той борави.
2. Относно Плана за развитието на енергийните мощности (ПРЕМ)
ПРЕМ определя приоритетните зони за изграждане и експлоатиране на вятърни електроцентрали, в това число тяхното съответствие със зоните за туристически и рекреационни дейности (арг. чл. 12, ал. 4, т. 4, б. "д").
В тази връзка, МТ счита за необходимо и министърът на туризма да бъде сред лицата, предвидени в чл. 14, които съгласуват проекта на План.
3. Относно приоритетните и неприоритетни зони за изграждане и експлоатиране на вятърни електроцентрали
Законопроектът предвижда приоритетни и неприоритетни зони за изграждане и експлоатиране на вятърни електроцентрали, като по-завишените изисквания, при съпоставка на текстовете в проекта, са по отношение на концесията, която ще се възложи в приоритетна зона. Безспорно, за неприоритетните зони акцент е поставен върху разрешението за проучване, но потенциалът при една положителна оценка, е субектът, извършващ проучването да получи концесия по право по смисъла на чл. 30, ал. 2, т. 4 от проекта. Неприоритетните зони не са предмет на Плана за развитие на енергийните мощности, т.е при тяхното определяне няма съгласувателна процедура, която представлява форма на институционален контрол и от други заинтересовани институции, като посочените в чл. 14 от проекта.
Отделно от това, в законопроекта е предвидено, че до определянето на приоритетни зони чрез приемането на Плана за развитието на енергийните мощности, всички зони в морските пространства се считат за неприоритетни (арг. от чл. 11, ал. 4), т.е концесията ще се получава при по - облекчен режим и без съгласуване от заинтересованите институции. В тази връзка МТ предлага дейността по изграждане и експлоатация на вятърни електроцентрали в морските пространства да се осъществява само в приоритетни зони, определени в Плана за развитие на енергийните мощности.
4. По отношение на отговорността и гаранциите на концесионерите
В законопроекта е предвидено, че: "Обектът на концесия включва и ..... линейната инфраструктура до точката на присъединяване (чл. 21, т. 3), като точката на присъединяване следва да бъде на сушата (чл. 8, ал. 3).
Същевременно не е регламентирано как подобни действия ще се отразят на правата и задълженията по действащи договори за концесия или наем на морски плажове и на съответните икономически субекти, които упражняват правата по тях.
В Раздел ІІ "Гаранции за изпълнение" от законопроекта са уредени различни видове гаранции, обезпечаващи изпълнението на договора за концесия за строителство на вятърна електроцентрала, в това число и по отношение на отговорността на концесионера за опазване на околната среда.
Министерството на туризма предлага да
бъде гарантирана отговорността на концесионерите на вятърни електроцентрали и за вреди
при осъществяване на линейната свързаност, с която се засягат туристическите и рекреационни дейности на морските плажове.
В заключение МТ подчертава, че при регламентирането на подобен тип отношения водещ следва да е балансираният подход, непозволяващ доминирането или колизията между различните видове икономически дейности.
От министерството се надяват, че при разглеждане на законопроекта между първо и второ четене ще бъдат взети под внимание направените бележки, така че да се гарантира безпроблемното осъществяване на туристическите и рекреационните дейности по морските плажове. Законът следва да гарантира правата, както на икономическите субекти, така и на всички туристи, и граждани на Република България.