Има двигател , който не се нуждае от гориво

Не е от Тесла, а от британски изследовател

08:08 - 02 Ноември 2022
Има двигател, който не се нуждае от гориво

Машина, която работи без гориво, от гледна точка на науката е химера като „вечния двигател". Все пак такъв двигател е създаден. Теоретичната обосновка за създаването му принадлежи на британския изобретател Роджър Шоър. През 2006 г. той изгражда експериментален модел.

Мъртва тяга за 16 минути създава микровълни, осцилиращи около вакуумния контейнер. Електрическата енергия, необходима за създаване на микровълни, се генерира от слънчеви панели. Изобретателят нарича изобретението си EmDrive.

Научната общност не приема идеята на Шоър, тъй като тя противоречи на няколко основни физични закона наведнъж и преди всичко на закона за запазване на импулса. Двигателят е класифициран като „невъзможен", а изобретателят е осмиван.

През 2009 г. китайци решават да сглобят квантов вакуумно-плазмен двигател по схемата на Шоър и да видят какво ще се получи. Сглобеният двигател работи и развива тяга от 720 mn, както китайците обявяват на света.

През август 2014 г. група изследователи от НАСА, ръководени от Гуидо Фето, изграждат своя версия на EmDrive, базирана на принципите на Роджър Шоър. Американският двигател се оказва „по-тънък“ от китайския. Възможността за получаване на тяга без външно презареждане е потвърдена.

На официалния си сайт НАСА публикува официален протокол от теста, според който работещият двигател не намалява генерираната тяга в продължение на няколко часа. Всъщност, ако EmDrive не бъде спрян, той ще работи, докато елементите му започнат да отказват.

За да разберете какви перспективи открива пред човечеството откритието на Роджър Шоър, представете си кола без резервоар за газ, кораб без резервоари за гориво, самолет, който не се нуждае от презареждане. Космическият кораб ще носи научно оборудване и товари вместо тежки контейнери с гориво. Баснословната сега цена на космически полети ще падне до цената на употребяван мерцедес. EvDrive може да се превърне в източник на енергия. Добивът на полезни изкопаеми (въглища, нефт, газ) ще бъде спрян.

Откритието на Роджър Шоър има и друг, не по-малко интересен научен аспект. Противоречието на EmDrive с основните закони на физиката не е изчезнало никъде. Д-р Харолд Уайт от Космическия център на САЩ смята, че сме изправени пред електромагнитен феномен, все още непознат на науката. Какво ще донесе изследването на този феномен на света, никой не може да предвиди.

Съществува неписано правило, според което всяка научна идея преминава през три етапа. Първо: какви глупости! Второ: има нещо в него. Трето: но кой не знае това! EmDrive вече направи втората стъпка. Още малко до третата.