Искат ремонт на тол системата
Таксите да са само за магистрали и първокласни пътища, за да се избегнат фалити и скъпи храни
Настоящият вариант на тол системата трябва да бъде променен, тъй като тя ще струва скъпо на превозвачите и обикновените хора, вместо да таксува транзитния трафик, каквато е първоначалната ѝ идея. Това предупредиха на пресконференция организациите от транспортния бранш.
В този си вариант системата ще доведе до шоково поскъпване на храните и горивата и ще натовари най-бедните, живеещи в провинцията. Тя е несправедлива и може да предизвика фалити на пътнически и товарни превозвачи, твърдят от бранша.
"Не е вярно, че цените на стоките и билетите ще се повишат с малко. Населените места, които сега се зареждат по 2 пъти хляб седмично, след това ще трябва да се зареждат по 2 пъти месечно. Точно тези най-уязвими хора ще трябва да плащат най-скъпата храна", предупреждават превозвачите.
Макар предложената система да е един от най-модерните начини за измерване и таксуване на изминатото разстояние, в нея има редица неясноти, а изискванията ѝ са твърде строги.
Сегашните планове предвиждат да се плащат тол такси за около 65% от пътищата у нас, а в Европа този процент е под 10%. По този начин тол таксата в България се оказва най-скъпата в Европа, предупреждават от транспортния бранш.
Превозвачите настояват тол системата да се прилага предимно по автомагистралите и първокласните пътища, които са част от европейските транспортни коридори, тъй като през тях преминава най-голям трафик, а не третокласни и четвъртокласни, както се предвижда в момента.
"България се готви да въведе тол такса за третокласни и четвъртокласни пътища, което го няма никъде в Европа", негодуват от бранша.
При сегашните правила един средностатистически камион, който зарежда големите вериги и изминава около 13 000 км годишно, ще трябва да плати 117 000 лв. годишна тол такса. Досега винетката за подобен камион струваше в пъти по-малко - 1350 лв.