Иван Шишков: И магистрално бедни сме, трябват ни още 1200 км
До края на януари трябва да завърши оценката на екологичните мерки по проекта за АМ „Струма“ през Кресна
„Нито една магистрала в България досега не е проектирана изцяло и не се строи изцяло, с изключение на „Тракия“, каза регионалният служебен министър Иван Шишков по време на изслушването в парламента.
„Ние сме и магистрално бедни. Това е огромен проблем, който трябва да бъде решен от всички народни представители. Аз, като гражданин на България, се надявам до 10 години да имаме всички магистрали в България. Трябва да бъдат проектирани всички магистрали по най-бързия начин“, заключи той и добави, че
на страната са необходими поне още 1200 км, за което трябват минимум около 20 милиарда лева. Трябва да се намерят и механизмите за това финансиране,
отбеляза Иван Шишков.
По проекта за магистрала „Струма“, в участъка Кресна, има завършена процедура по ОВОС, разгледани са и мерки, свързани с опазването на околната среда, съобщи служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков по време на изслушването му в парламента за строителството и напредъка на трансевропейския транспортен коридор IV в частта му, преминаваща през територията на България в участъка Видин - Кулата, автомагистрала „Хемус“ и автомагистрала „Черно море“.
Шишков каза, че процедурата, свързана с МОСВ, ще завърши в края на януари, за да може окончателно да бъде избрано трасе за магистрала "Струма". МРРБ успоредно работи по това, при окончателно решение за избор на трасе, да може да се стартира с процеса така, че до май 2023 г. да има възможност за издаване на разрешение за строеж. Най-вероятно за малка част от трасето, за да може да бъде спасена ОВОС, уточни министърът.
По темата за скоростния път от Видин до Ботевград, министърът отново отвори темата за тунела под Петрохан.
Най-бързото трасе от Видин към Кулата е тунелът под Петрохан, заяви министър Шишков.
Той изтъкна икономическата логика за изграждането на този тунел, посочи и мотиви, свързани с трафика, както и екологичните ефекти. Министърът съобщи, че в участъка между Видин и Макреш има забавяне за учредяване на сервитути заради множеството инженерни мрежи, като допълни, че казусът е решен – има разрешение за строеж и предстои възобновяване на дейностите на терен. Участъкът Мездра – Ботевград се очаква да бъде завършен през 2024 г., а по Ружинци – Монтана се изпълняват устройствени процедури, като се очаква обезпечаването на трасето да е извършено до май 2023 г. и строителството да започне от средата на следващата година.
В участъка между Монтана и Враца има проблем с трасето, като при проектирането му то е преминавало край складове с боеприпаси и сега му се прави нова разработка, а вероятно ще се наложи и нова ОВОС.
По магистрала „Хемус“ от планирани 420 километра към 18 октомври тази година са изградени 191 километра от трасето. Строят се участъците 1, 2 и 3, като напредъкът по първия е 66 на сто, на втория – 20 на сто, а на третия - 47 на сто. Работи се за това отсечката до пътен възел „Плевен“ да е готова в периода 2024-2025 г., каза министърът. По лотовете 4 и 5 той напомни за внесено предложение на МРРБ за законово уреждане на търпимостта на незаконни строежи, за да може да продължи строителството по тези пътни участъци.
Шестият участък на магистралата е на финална фаза на отчуждаване.
За 7 и 8 лотове на магистралата министърът каза, че има сходни проблеми с тези с трасето Монтана – Враца, защото то минава край складове за боеприпаси и до защитена територия с ловно стопанство. В момента е в напреднала фаза намирането на решение как да бъдат заобиколени тези обекти, каза той. По лот 9 проблемът, свързан с преминаването край гробище, е решен и се очаква това да е първият участък, на който за тази му част да стартира проектирането на техническия проект и да продължи строителството му.
За магистрала „Черно море“ министърът подчерта, че проектът е от стратегическо значение. По него има сключен договор за изработване на разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и Подробен устройствен план – парцеларен план на магистралата. Разработването на втори и трети етап от идейния проект ще продължи до вариантно решение на трасето, постановление на решение на ОВОС се очаква в рамките на 2024 г. За трасето има три основни варианта, три алтернативни и един комбиниран вариант. Предложено е било трасето да се развие по комбинация от предложените варианти. През октомври тази година по указания на МОСВ допустим е само вторият от трите основните варианти.