Кабинетът предлага до 6 години затвор за каналджийство
10 пъти стойността на МПС-то ще е глобата, ако колата не е собственост на заловените
Законови промени, предвиждащи значително увеличаване на наказанията на трафик на мигранти, предлага правителството. Сред тях са увеличаване на срока затвор от 1 до 6 години, за да се избегнат масовите условни присъди, които към момента преобладават. Ще се конфискуват и автомобилите, с които са прекарват незаконно мигрантите. До 10 пъти стойността на МПС-то пък ще бъдат глобите, ако автомобилът не е собственост на заловените каналджии.
Законопроектът ще бъде внесен в парламента, а кабинетът е запознал с него всички парламентарни групи, заяви на брифинг след редовното заседание на Министерски съвет министърът на вътрешните работи Иван Демерджиев.
"Целта на този законопроект е да бъде подпомогнато МВР, да бъдат защитени нашите служители ефективно. Защото в този нелегален трафик се включиха лица от всякакви националности. Нашият анализ показва, че причината за това са ниските наказания", заяви началникът на силовото ведомство.
Демерджиев се обърна и към съда, и прокуратурата с критика - според него наказанията, налагани на каналджиите, не отговаряли на обществената опасност на престъпленията. Приложи и пример в конкретика - от над 2485 дела по този параграф, само 158 са завършили с ефективни присъди, а в останалите случаи се е стигнало до условни присъди и глоби.
"Лицата, които задържаме, след ден, два или три се оказват отново на пътищата, отново натоварени с мигранти. Това не може да продължава. Последният случай е прочетената присъда на човека, наел автобуса-убиец в Бургас. Не мога да приема, че условна присъда може да получи човек, пряко отговорен за смъртта на двама полицейски служители", възмути се министърът.
Що се отнася до оставките на главния секретар и заместника му, подадени след инцидента на Околовръстния път в столицата, при която сериозно пострада полицай, Демерджиев не отговори дали те ще бъдат приети. Що се отнася до оставката на главния секретар, то думата ще има президентът, който щял да се произнесе "съвсем скоро".
Има значително намаление обаче на мигрантите, влизащи на наша територия, макар и натискът към страната ни да е завишен четирикратно.
"Хората, които се пропускат, са много по-малко от преди това. За да влезем в Шенген, не трябва да допускаме и вторична миграция. Едва през последните месеци МВР прави необходимото тези лица да бъдат задържани и настанени в съответните центрове. Ако не правим това, няма да имаме никакъв шанс за Шенген", посочи Демерджиев.
Макар и по-малко, каналджиите става все по-нагли - карат с изключително висока скорост, което прави почти невъзможно полицията да ги преследва, отчете още той. "Това, което прави МВР, не е да ги преследва, а да ги идентифицира и да намери подходящо място, където да ги спре. Противодействаме им по-енергично, когато се опитват да влязат в по-големите градове - в Бургас и София. Да се спре автомобил, движещ се с такава скорост, е изключително трудно. Ако се използва възпираща лента, каквито коментари се чуват, в този автомобил ще има 11 трупа. Не можем да поемем такъв риск и не сме варвари."