Как български пилоти едва не разбиха самолет с близо 200 души на борда

"Скъсан" на проверка за способност летец вдигна "Боинг" между Катания и Палермо и на косъм не го удари в земята

Икономика
15:18 - 25 Януари 2023
38117
Как български пилоти едва не разбиха самолет с близо 200 души на борда

Българска авиокомпания с български екипаж е поставил под реална опасност стотици пасажери в полет на 5 септември 2022 г. между Катания и Палермо. За ужасяващия потенциален авиоинцидент стана ясно едва тази седмица, при това заради парламентарния контрол, на който бе подложен вицепремиерът по транспорта Христо Алексиев от депутатите. Кошмарът е бил замаскиран от властите в продължение на близо 5 месеца и поставя под въпрос изобщо компетенциите на българските власти да контролират спазването на европейските правила, вменени на държавните органи от Агенцията за авиационна безопасност на ЕС. Ето я истината, разказана от Lupa.bg: 

В 12:45 минути местно време от летището в Катания излита Боинг 737-3H4 (класическа модификация - б.р.) към летището в Палермо. Полетът се изпълнява от частната авиокомпания "Електра Еъруейз", а първи пилот на машината е Динко Лечев. 

Следват поредица от грешки, които ще се окажат почти фатални. Полетът всъщност не спира в Палермо, а продължава за Тенерифе, информират ни няколко източника. Оказва се, че заради натоварен трафик на нашите летци в Катания е дадена с около 50-метра по-къса писта от първоначално предвидената за излитане, което е довело до смут у екипажа.

Лечев и помощникът не са спазили процедурите и необходимите действия при запуск на двигателите на самолета. При това двата генератора за двата двигателя не са включени още на земята, както е по процедура и де факто самолетът остава да "виси" на опашния, спомагателен.

Вместо обаче да открият пропуска си, макар приборите пред пилотите за целта да светят в кабината, командирът и помощникът му не просто не го правят до края на полета, а изключват и въпросния спомагателен генератор. Така де факто се стига до изключване на цялото електрозахранване на самолета и машината остава почти без контрол единствено със скоростомер и авиохоризонт. 

Очаквано, и първият пилот, и колегата му изпадат в паника. Докато междувременно машината набира застрашителна скорост от над 440 възела при пределни за тази модификация на Боинг - около 340. 

Следва рязко намаляване на мощността на двигателите от страна на екипажа, а оттам самолетът остава без необходимата за поддържане на хоризонтален полет скорост. И започва да губи рязко височина. Машината се "срива" на дясно крило. 

Само това, че инцидентът се случва през деня, а пилотите са имали видимост и запазена пространствена ориентация, е спасило и тях, и пасажерите от сигурна катастрофа. Във вторник министър Алексиев потвърди, че се прави проверка на авиокомпанията и всеки момент се чака доклад от одита, назначен от ГД "Главна въздухоплавателна администрация", но заяви, че неговите данни не били за опасност. 

Източниците ни обаче разкриват, че до целия набор от грешки се е стигнало по няколко основни причини - не е изпълнен т.нар. еърплейн дифренсис корс - за приспособяването на екипажа към нова машина преди полет.

Двамата пилоти до този момент не са запознати с управлението на тази модификация на Боинг 737, която (вижте снимките по-долу) е съществена. Трябвало е да бъдат върнати в България от Сицилия и да бъдат обучени в рамките на няколко дни и отново - пратени обратно, за да изпълнят въпросния полет. 



Нещо повече, Лечев през 2020 г. се е провалил на тренажорно упражнение и дори не е бил допуснат от инструктора да продължи в пилотската кабина като заместник на титуляра. Преди това пък е бил "скъсан" и от правото да продължи да е командир. В такъв случай не е ясно как е бил нает от авиокомпанията, а от своя страна тя - как е продължила лиценза си от ГВА.

Остава под въпрос и кой е допуснал Лечев след провалите пред инструктура, сертифициран именно за "Боинг", който удостоверява правоспособността не само на родни, но и на чужди пилоти. Къде ли са били инспекторите от ГВА при такива резултати от тренажора, както и къде е документацията за извършения курс за разлики в приборите на самолетите, също остават питания, засега без отговор.

Lupa.bg разполага и с информация, че при екстремното си кацане в Палермо на 5 септември след ужаса във въздуха, 3 семейства, за които този полет е бил транзитен за Тенерифе, не са продължили воаяжа си заради страх от нов инцидент. 

"Нито е обявена извънредна ситуация, нито е имало авиационно събитие. Проведени са разговори с главния пилот, с инженерния състав", твърдеше вчера пред депутатите Алексиев. Според данни, с които боравят източниците ни обаче целият екипаж от злощастния полет е бил уволнен. Преди това, по програма, други двама пилоти са завършили курса от Палермо до Тенерифе. 

Отделна е темата защо авиосъбитието остана скрито толкова дълго и защо данните за полета са заличени от световните платформи за проследяване на въздушния трафик. 

Lupa.bg обаче разполага с част от информацията: 

Конкретният самолет е бил собственост на "Рострум Лийзинг" (ирландска авиокомпания за лизинг на самолети - б.р.) до 2019 г. От 31 август 2022 г. влиза в експлоатация от "Електра Еъруейз" и лети празен от Варна за Катания, сочи още нашата справка. 

Собственик на "Електра Еъруейз" е Стефан Трифонов Трифонов, но като съдружник, защото половината от фирмата се държи от лизинговата компания "Маверик Хърайзън Лимитед" в Ейре. 

В момента авиокомпанията изпълнява чартърни полети до Палма де Майорка, Корфу, Джерба, Шарм Ел-Шейх, Бодрум и много други. Прави впечатление и че от няколко месеца непрекъснато публикува обяви за работа.