Кинофестивалът в Кан отдаде почит на Жан-Люк Годар
Режисьорът беше почетен посмъртно с прожекцията на документален филм за него и последния му проект
Режисьорът Жан-Люк Годар, който почина през септември миналата година, беше почетен посмъртно на кинофестивала в Кан с прожекцията на документален филм за него и последния му проект, съобщи АФП.
"Залата е пълна. Това означава, че вторият живот или хилядният живот на Жан-Люк Годар започва сега с филмите, които остават", отбеляза директорът на фестивала Тиери Фремо пред публиката, сред която бяха режисьорите Джим Джармуш, Ван Бин (в основната конкурсна програма тази година с документалния си филм "Младост") и актрисата Салма Хайек.
В "Годар за Годар" Флоранс Платарет се връща - без никакъв глас зад кадър, към живота на режисьора от Новата вълна, който умира на 91-годишна възраст, прибягвайки до асистирано самоубийство, разрешено в Швейцария. Тя ни дава възможност, включително и с непоказвани кадри, да видим как той работи по първия си пълнометражен филм - новаторския "До последен дъх". Връща ни и на "Кроазет" през май 1968 г., докато Франция е
в разгара на социални вълнения и Годар повежда протест на режисьори, който в крайна сметка прекратява преждевременно филмовия фестивал.
Друг от паметните моменти на режисьора в Кан, където той печели Наградата на журито през 2014 г. и специална "Златна палма" през 2018 г., е през 1985 г., когато идва да представи игралния си филм "Детектив". Тогава хвърлят в лицето му сметанова торта.
След "Годар за Годар" беше прожектиран късометражният филм за последната творба на Жан-Люк Годар под заглавие "Анонс за филм, който няма да се появи - "Странни войни". В него са свързани образи и реплики, взети от кадри от подготвяния филм. Той трябваше да е адаптация на романа на белгийския писател Шарл Плисие "Фалшиви паспорти ", носител на наградата "Гонкур" от 1937 г. Той проследява различни герои в периода между Октомврийската революция в Русия през 1917 г. и 30-те години на 20-и век.