Корабите в Червено море се пазят от атаки на хутите със системи за проследяване

Търговските кораби, които все още плават през Червено море, излъчват съобщения за своята националност и дори религия чрез своите публични системи за проследяване, за да избегнат нападения от йеменските хути след смъртоносните атаки на милициите тази седмица, предава "Ройтерс".
Червено море е критичен воден път за петрол и стоки, но трафикът е намалял рязко, откакто хутите започнаха атаките край бреговете на Йемен през ноември 2023 г., което, според съюзената с Иран група, е в знак на солидарност с палестинците във войната в Газа.
Групировката потопи два кораба тази седмица след месеци на спокойствие, а нейният лидер Абдул Малик ал-Хути повтори, че няма да има преминаване за никоя компания, превозваща стоки, свързани с Израел.
През последните дни повече кораби, плаващи през южната част на Червено море и тесния проток Баб ал-Мандаб, добавиха съобщения към своите публични профили за проследяване в AIS, които могат да се видят върху плавателен съд.
В едно от съобщенията се споменава за изцяло китайски екипаж и ръководство, както и за наличието на въоръжена охрана на борда.
"Целият екипаж е мюсюлмански", гласеше друго съобщение, докато други ясно показваха, че корабите нямат връзка с Израел, според данни от AIS за проследяване на кораби на MarineTraffic и LSEG.
Източници от морската сигурност заявиха, че това е знак за нарастващо отчаяние да се избегне атака от хутите или смъртоносни дронове, но също така смятат, че е малко вероятно това да промени нещо.
Подготовката на разузнавателната информация от хутите е била "много по-задълбочена и насочена към бъдещето", заяви един източник.
Корабите на компаниите, собственици на двата кораба, атакувани и потопени от хутите тази седмица, са правили посещения в израелски пристанища през последната година, показва анализ на корабоплаването.
Източници от морската сигурност заявиха, че въпреки че корабните компании трябва да засилят проверката на всяка връзка с Израел, преди да отплават през Червено море, рискът от нападение все още е висок.
През март 2024 г. хутите удариха китайския танкер "Хуанг Пу" с балистични ракети, въпреки че преди това заявиха, че няма да атакуват китайски кораби, съобщи Централното командване на САЩ.
Хутите също така са атакували кораби, търгуващи с Русия.
"Въпреки обявените прекратявания на огъня, райони като Червено море и пролива Баб ал-Мандеб остават определени като високорискови от застрахователите", заяви застрахователният брокер Aon в доклад тази седмица.
"Непрекъснатият мониторинг и адаптивните мерки за сигурност са от съществено значение за корабните оператори."
Цената на застраховката за превоз на стоки през Червено море се е увеличила повече от два пъти след атаките тази седмица, като някои застрахователи са спрели покритието за някои пътувания.
Броят на дневните плавания през пролива, в южния край на Червено море и вход към Аденския залив, е бил 35 кораба на 10 юли, 32 кораба на 9 юли, в сравнение с 43 на 1 юли, показват данни на Lloyd's List Intelligence.
Това се сравнява със средно 79 плавания дневно през октомври 2023 г., преди да започнат атаките на хутите.
"Моряците са гръбнакът на световната търговия, осигурявайки на страните храна, гориво и лекарства. Те не бива да рискуват живота си, за да си вършат работата", заяви тази седмица британската благотворителна организация на моряците.