Криза за шофьори на рейсове, а курсовете по 4 000 лева
В градския транспорт има глад за кадри, но скъпите документи отказват желаещите
Кадровата криза с шофьорите в градския транспорт няма да се реши без дълбок анализ и кардинални законодателни мерки, коментираха пред "Сега" шефове на ресорни общински дружества. Браншът функционира в постоянен недостиг на хора, като проблемът изначално има трудно заобиколимо битово измерение - за да получи необходимата книжка, съответният кандидат за шофьор трябва да плати солидна сума джоба си.
"Професионалните средни училища не произвеждат кадри с категория C, което лишава кандидатите за шофьори от възможността за по-бързо придобиване на категория D, необходима за водач на автобус. Нужно е да се изкарват доста курсове, а цената на всеки е около 1000 лв.
Всичко това води до собствена инвестиция около 4000 лв. за придобиване на кат. D. Същевременно времевият период е около 3 години. Затова водачите, придобили тази категория, предпочитат да упражняват професията на алтернативни видове превози. Нужен е много задълбочен анализ на национално ниво", заяви инж. Николай Антонов, изп.-директор на "Градски транспорт" - Варна.
"Много е трудно. Едно време дори в казармата придобиваха правоспособност, но вече не е така. Като изкара категорията, човекът предпочита да работи в чужбина за няколко хиляди евро, вместо у нас. Опитваме се чрез сътрудничество с школите да издействаме преференциални условия, но това не може кардинално да реши проблемите", сподели и шефът на старозагорското дружество инж. Георги Станчев.
Трети техен колега, който не пожела да бъде цитиран, заяви, че решението може да е в законодателни мерки, които да осигуряват на водачите евтино или безплатно обучение, финансирано от държавата, срещу задължението после те да работят на позицията през определен период.
Според Закона за движение по пътищата за управление на моторни превозни средства от категория С може да се обучават само лица с категория В или С1. А за D може да кандидатстват водачи с C или с категория Ттб (и то със стаж с тези права не по-малко от 2 години), или с D1 и със стаж с тези права не по-малко от 1 година. Именно това са нивата и сроковете, които водачите трябва да преминат, плащайки от себе си.