Културният министър препрати казуса с Народния театър в съда
Хроничното недофинансиране е част от културата от 90-те години насам, но големият проблем не е в липсата му, а че то се разпределя неправилно, каза Найден Тодоров
Конфликтът в Народния театър в момента е в компетенцията на българския съд. Това заяви по БНТ министърът на културата Найден Тодоров.
По думите му артистичният протест на Александър Морфов е излязъл извън границите на това, което министерството може да направи. Все пак уточни, че в министерството е открил папка, в която са събирани документи за директора Васил Василев.
"Материали от проверката, която е приключила без открити нарушения, болнични. Има становища, но нито едно от тях не е категорично за установени нарушения, които да доведат до уволнението на Васил Василев, нито пък на Александър Морфов".
Повече от половината сценични институти в България може да излязат в дефицит до средата на годината, ако не се промени начинът на финансиране в културата и не се коригират законовите промени от 2019 г., предупреди министърът.
По думите му тогава са взети грешни политически решения, довели до срив във финансирането на сценичните изкуства и парадоксално едно от нещата, които ги е спасило, са спешните мерки на държавата по време на ковид кризата.
Хроничното недофинансиране е част от културата от 90-те години насам, но големият проблем не е в липсата му, а че то се разпределя неправилно - т.нар. финансиране на бройка, обясни Тодоров.
"Говори се за комерс, защото колкото повече публика имаме, толкова повече субсидия ще имаме според настоящото законодателство. Това логично измества въпроса - ние ще правим култура или ще правим пазар? Културният пазар е за едни структури, които не са обвързани с държавата. Държавата трябва да работи за културата на обществото чрез своите институти и това не се случва".
В момента няма нужда от паника, защото не се говори за някакви драстични корекции във финансовата политика, включително и в сферата на културата, заяви Тодоров. Коментира още, че трябва да се работи за достойно заплащане на хората на изкуството.
"Ние дори не говорим за високи заплати, а за сравнително достойни, защото заплатите в културния сектор са в сферата на комичното. Не е непременно липсата на финанси, а начинът, по който се финансира и това е тема, която аз мога да поставя на колегата, който ще ме наследи, мога да започна подготовката, но тази политика трябва да бъде осъществена от един редовен кабинет".