МЛС обръща модела, става като в България
В Америка вече ще ритат "есен - пролет"
В северноамериканската Мейджърл Лийг Сокър (Major League Soccer) назрява най-голямата промяна в историята ѝ – такава, която доближава лигата до водещите първенства в Европа и преобръща изцяло досегашния модел на работа.
Ръководството на лигата официално одобри решение, което променя начина, по който MLS функционира от самото си създаване насам.
От сезон 2027/28 първенството вече няма да се играе по схемата „пролет–есен“, а ще следва стандарта, използван от почти всички водещи футболни лиги в света – „есен–пролет“.
Този преход не е само козметичен. Новият формат ще позволи на клубовете да участват на глобалния трансферен пазар в най-силния му момент – летния прозорец. До този момент голяма част от привличаните футболисти пристигаха в средата на сезона, без подготовка или след тежка кампания в Европа, което усложняваше интеграцията им и влияеше върху качеството на първенството.
С новия календар MLS влиза в синхрон с международния пазар и значително улеснява планирането и изграждането на състави.
Друга ключова причина за промяната е конфликтът с международните прозорци за националните отбори. В сегашната формула плейофите на MLS често бяха прекъсвани с по три седмици заради квалификации за световни първенства, което нарушаваше ритъма на надпреварата и влияеше на спортния интерес.
От 2028 г. решителните мачове за титлата ще се играят през май – извън прозорците на ФИФА. Това премахва един от най-сериозните недостатъци на досегашния модел.
Смяната на календара има и чисто стратегическа цел – да избегне директната конкуренция с най-гледаните спортни продукти в САЩ. В края на есента и зимата американският футбол напълно доминира ефира. Финалът на MLS през миналия сезон привлече под половин милион зрители в национален ефир, докато по същото време финалът в една от колежанските конференции беше гледан от над 16 милиона.
Новият график позволява на MLS да се премести в по-свободен телевизионен период, далеч от „гигантите“ NFL и NCAA.
Още една сериозна новина е свързана с излъчването на мачовете. Специалната услуга MLS GamePass ще бъде прекратена – всички срещи ще бъдат достъпни директно през Apple TV за всички абонати по света. Това автоматично увеличава потенциалната аудитория до близо 50 милиона потребители.
Очаква се настоящият договор между MLS и Apple да бъде прекратен по-рано от планираното – вероятно през 2029 година – с възможност за подписване на още по-изгодна сделка, тъй като спортният пазар в САЩ расте експлозивно, за разлика от европейския, който е в застой.