Над 28 000 сигнала за година на Националната телефонна линия за деца

Данните за 2022 г. сочат, че отново най-много деца са търсили съвет за това как да общуват с връстниците си, като често споделят за лошо отношение между тях

Новини
15:18 - 15 Януари 2023
1730
Над 28 000 сигнала за година на Националната телефонна линия за деца

Общо 28 400 са обажданията на Националната телефонна линия за деца 116 111 на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) през изминалата 2022 година, съобщиха от организацията. Сигналите за дете в риск са 1052, което е с над три процента повече в сравнение с 2021 година. Най-много от тях са за физически и психически тормоз над дете. На второ място са подадените сигнали за неглижиране, уточняват от ДАЗД.

Проведените консултации са 7700, като повече от половината са с деца. Запазва се тенденцията за търсене и получаване на съвети и подкрепа по отношение на общуването, както с техни връстници, така и с възрастните, които се грижат за тях. Децата на възраст между 14 и 17 години най-често търсят консултантите на линията. За изминалата година се наблюдава и спад с 35% на мълчаливите обаждания.

Данните за 2022 г. сочат, че отново най-много деца са търсили съвет за това как да общуват с връстниците си, като често споделят за лошо отношение между тях. Длъжни сме да им дадем добрия пример и да ги научим, че да говориш и да търсиш решение на всеки проблем без агресия, е правилният начин. Затова е необходимо децата да знаят телефонен номер 116 111, за да може по всяко време да получат подкрепа и професионален съвет, заяви д-р Теодора Иванов, председател на ДАЗД. 

През миналата година обажданията от майки на деца са се увеличили с 27, 61 %, докато 5,2% по-малко бащи са търсили консултантите на Линията. Положителна е тенденцията за драстично увеличение на обажданията от други институции, като нарастването е с 54% от странна медицински персонал, 62% от учебните заведения, а от структурите на МВР с над 84%. 

От 2009 г. Държавната агенция за закрила на детето управлява Националната телефонна линия за деца 116 111, която е с хармонизиран европейски телефонен номер. Чрез линията децата и възрастните, които са загрижени за тях, могат да бъдат изслушани, консултирани и подкрепени от доказани професионалисти анонимно, безплатно, 24 часа, 7 дни в седмицата. 

В края на октомври 2022 година ДАЗД започна информационни срещи с ученици за функционирането на Националната телефонна линия.

От юни 2021 година, ДАЗД е официален член на Глобалната мрежа от национални телефонни линии за деца – Child Helpline International (CHI), която е представена в 139 държави и има 166 членове.