Никола Минчев: Решението за Шенген е следствие на действия в продължение на много години
Отдавна сме казали, че не можем да подкрепим мандат на ГЕРБ, заяви зам.-председателят на Народното събрание от “Продължаваме промяната”
"Решението за Шенген не се базира на действия или бездействия от последните 2 месеца, а на действия в продължение на много години, в които страната ни на теория се опитваше да изпълнява условията, но и даваше крачки назад и не успя да създаде достатъчно високо доверие в партньорите ни в ЕС. Най-вече с това, че върховенството на правото у нас не е възстановено по начин, който да удовлетворява най-добрите европейски демократични стандарти", сподели Никола Минчев - зам.-председател на Народното събрание.
"Предстои да обсъдим избора на премиер, но по-скоро няма да отидем. Независимо от неговата професионална експертиза проф. Габровски е кандидат за премиер на ГЕРБ, а ние вече заявихме, че няма да подкрепим правителство на ГЕРБ. Имаме желание за диалог по онези политики, които ясно заявихме като наши приоритети. Но в момента се водят политически разговори за подкрепа на мандата и правителство. Ние такъв разговор няма причина да водим, тъй като със сигурност няма да дадем такава подкрепа. Провеждането на среща няма да промени нищо и затова не виждам причина да го правим", заяви членът на "Продължаваме промяната".
"Когато се гласуваше декларацията за Шенген, ни нямаше в залата, защото бе след онази дълга нощ, в която Изборният кодекс бе прекроен в правната комисия. Тогава в знак на протест ние и ДБ напуснахме. Съвпадение бе с декларацията за Шенген и няма нищо общо с позицията ни по темата.
За антикорупционния закон получихме подкрепа, но това не е подкрепа за нас, а за осигуряването на по-добър живот и развитие на страната - за което работим всички тук. Най-малкото това е част от законодателната рамка, свързана с второто плащане по плана за възстановяване.
Пак казвам - това са конкретни теми, по които се радваме, че може да се събере и по-голям консенсус. Но когато става въпрос за политическа подкрепа и мандат на ГЕРБ, ние от ПП няма какво друго да направим, освен да бъдем опозиция. Ако се реализира този мандат, ще бъдем конструктивна опозиция и действията ни са последователни в тази посока", допълни Минчев пред "24 часа".
"По-скоро няма да предложим кабинет, при положение че от условията, които поставихме, за да се наемем със задачата да формираме правителство на малцинството с ДБ и със 73-ма депутати, още първото - неприемането на Изборния кодекс, не бе изпълнено.
Това са сериозни стъпки. Когато говорим за правителство, което има ясна подкрепа само от 73-ма от 240 депутати, нормално е тези стъпки да са малко по-сериозни от обичайното.
Изборният кодекс бе вкаран в програмата след нашия брифинг. Но начинът, по който беше променен той, е стъпка назад в демократичния изборен процес. Не говоря само за връщането на хартиената бюлетина, а и за принизяването на машините до принтери. Това е нещо, което обезсмисли машинния вот, с който целият процес бе улеснен и възможността за грешки бе минимализирана. И самият начин, по който се случиха промените. Заради всичко това Изборният кодекс стана водеща тема в условията ни.
Няма как да се фалшифицира машината. Връщането на хартията е връщане на възможностите за фалшифициране.
Не държим кода и ключовете за машините. Кодът и ключовете са в ЦИК, но ще дам и един пример, от който да стане ясно, че тази работа с манипулирането на машините далеч не е възможна по лесния начин, по който го описват опонентите ни. Когато един избирател гласува на машината - първо вижда вота си на екрана, след това на отпечатаната контролна разписка.
Някои групи извадиха данни за разминаване в броя на контролните разписки, на протокола от машината и на подписите в избирателните списъци. Но говорим за 5 грешки в цялата страна, а за да има отражение на изборите, трябва да се случи на много места по много пъти. Това няма как да остане незабелязано", каза още той.
"Не мога да прогнозирам дали президентът да наложи вето на кодекса. Надявам се да намери юридическите и политическите основания, за да наложи вето на промените. Изборният кодекс доведе до доста голям разрив в отношенията ни. Смятаме, че това е крачка назад и въобще сме несъгласни с целия процес, в който БСП участва много активно. Тя не само бе вносител на промените, но и гласува с ГЕРБ и ДПС от - до в целия законодателен процес. Едно на ръка, че БСП внесе този законопроект още в първия ден на това НС. Това ли бе най-важното да се случи в 48-ото НС?!", заяви Минчев.
"Правителството на малцинството е само с ДБ без БСП. Но както казах, в тази ситуация най-вероятно изобщо няма да го предлагаме. Не мога да кажа къде трябва да отиде третият мандат, президентът решава. От наша гледна точка няма много варианти ние да подкрепим 3-и мандат.
Проблемът с експертното правителство е, че зад него все пак трябва да стои политическа подкрепа и някой да носи отговорност. Които и да са експертите, все пак определени политически сили трябва да застанат зад тях.
Тази коалиция, която избра Рашидов за председател на НС и която наричаме хартиена коалиция, би могла да се покаже отново и да избере правителство с третия мандат на Стефан Янев например.
Да отидем на нови избори изглежда вероятен сценарий безспорно. Не казвам, че е най-добрият, но при тази изключително сложна политическа ситуация с голяма фрагментация в парламента като нищо може да се окаже, че това е най-вероятният изход.
Нашето поведение в парламента е последователно - отстояваме нашите принципи и цели. Отдавна сме казали, че не можем да подкрепим мандат на ГЕРБ.
Абсолютно неприемливо е президентът да квалифицира така политически партии, зад които стоят не само членове, но и избиратели. Миналата година ние подкрепихме Радев в желанието му да спечели втори мандат. Чули ли сте да го наричаме грешка? Не, защото зад него, както и зад нас стоят български граждани.
Отношенията ни с президента винаги са били на институционална основа. Да, Асен Василев и Кирил Петков добиха популярност покрай първото служебно правителство от 2021 г., но това не значи, че ПП е президентски проект, както се спекулираше в началото.
С течение на времето показахме, че не сме проект на Радев, а самостоятелен политически субект. Може би президентът е имал други очаквания, които са останали неизпълнени. Ние сме имали собствена визия как да се случват нещата в страната и как да правим политика, която е независима от това, което иска Радев", заяви Никола Минчев.