Нов тормоз: Клиентите на банките - на отчет веднъж годишно
Задължават всички да потвърждават или актуализират предоставените лични данни на всеки 12 месеца
Поредни промени в Закона за мерките срещу изпирането на пари ще задължат гражданите всяка година да посещават офис на банка, в която имат сметка, за да потвърдят или актуализират предоставените лични данни, информира actualno.com.
Мярката ще създаде сериозни проблеми, тъй като засяга на практика почти цялото население, като много хора имат повече от една сметка, и то в различни банки, които ще трябва лично да посетят.
Още по-притеснителното е, че изискването се разпростира и върху множество други финансови посредници като застрахователи, брокери на недвижими имоти, задължени да следят за пране на пари. Според публикация на в. “Сега”, някои банки - например Уникредит Булбанк, вече са почнали да се подготвят за промяната, макар че мярката още не е окончателно приета. Уникредит е пратила предупреждения на клиентите си, в които е поставила срок да посетят най-близкия филиал на банката не по-късно от 15 септември. В писмата се обяснява, че заради превенцията на прането на пари и финансирането на тероризма банката извършва "комплексна проверка на своите клиенти, преди да встъпи в нови или да продължи вече установени делови взаимоотношения с тях".
"Ако не посетите клон на банката, за да препотвърдите или обновите данните си, сметката ви ще бъде закрита", предупреждават от колцентъра на Уникредит Булбанк всеки, който се обажда, за да потърси повече информация защо се налага да актуализира личните си данни, които банката вече има за него.
Защо датата е 15 септември и защо може да се закриват сметки, ако не бъде извършена проверката на личните данни както е искат от банката при положение, че законът още не е факт, не е ясно. Единственото обяснение е, че това се прави с цел "превенция".
С поредните промени в Закона срещу прането на пари не само банките, но и всички институции, фирми и свободни професии, които трябва да проверяват сделки и разплащания за пране на пари, се задължават да актуализират информацията за своите клиенти всяка година - при това като се свържат лично с тях. Към момента законът изисква само тази информация да се поддържа актуална, без да се посочва как.
Не е ясно защо трябва да има препотвърждаване на личните данни всяка година, и то с посещение във офиса на банката. Логично е да се изисква подобно нещо само при нужда от актуализация на информацията или при някакви съмнения.
Още по-изненадващо е, че гражданите са заплашвани със закриване на сметката, ако не се явят в определен срок, коментираха експерти. Закриване на сметки обаче по-скоро няма да има, а ще има блокиране, докато собственикът не дойде, смятат специалисти. Остава отворен въпросът какво ще правят хора, които са възпрепятствани - например болни, по-трудноподвижни, тъй като често банките не признават пълномощни.