Обратен ефект: Повече загинали на пътя след законовите промени
По всяка вероятност ще има ръст жертвите на годишна база, досега са 370
След въвеждането на контрола чрез средна скорост, обезопасяването на 36 участъка с концентрация на ПТП и приемането на 43 извънредни мерки само за два месеца (септември и октомври т.г.), броят на загиналите по пътищата в страната е нараснал с 25 процента.
Според черната статистика на МВР към 7 септември, когато влизат в сила промените в закона, жертвите на катастрофи са 295 души. Към 1 ноември т.г. броят им вече е 370.
Така за първите десет месеца на 2025 година загиналите при пътнотранспортни произшествия в България са 370 души — с един по-малко от жертвите по пътищата през 2024 г. В същото време парадоксът е, че преди влизането в сила на най-мащабните промени в Закона за движение по пътищата (в началото на септември) загиналите са били с 14 души по-малко в сравнение със същия период на 2024 година - 283 през настоящата година спряло 297 за миналата. Това сочи анализ на Института за пътна безопасност.
Експертите посочват, че заявената от правителството цел — намаляване на жертвите на катастрофи с 20% — не само няма да бъде изпълнена, но
по всяка вероятност ще се наблюдава увеличение на жертвите на годишна база.
Подобен ръст не се е случвал от 2021 година насам.
В същото време, от началото на годината са наложени глоби по Закона за движение по пътищата за над 200 милиона лева. Над 1 милион нарушения са установени само за превишена скорост.
Единственият реален ефект от предприетите мерки е повишаване на бюджетните приходи
за сметка на 370 загинали български граждани, коментират още от ИПБ.
Институтът за пътна безопасност за пореден път сигнализира министър-председателя, че отговорността за управлението на риска от ПТП е лично негова. Пътните експерти обобщават, че се констатират системни проблеми, сред които:
- Не се връчват електронните фишове за средна скорост
- Координационният център работи като информационен
- ДАБДП се превърнала в агенция за обществени поръчки
- МВР се грижи за приходите в държавата
- Министерство на транспорта все още е на концерта на Роби Уилямс
- АПИ харчи милиарди левове в хаос, без визия и мисъл за безопасни пътища
- Корупцията е властелинът, с когото всички се съобразяват
В началото на октомври вицепремериерът и транспортен министър Гроздан Караджов съобщи, че внася законодателни промени за обединяване на контролна по пътищата в единен орган, който да е под шапката на МВР.
