Паралелните вселени са пълни с живот

Астрофизици търсят нов закон на физиката

11:49 - 30 Септември 2022
Паралелните вселени са пълни с живот

Опитите да се установи мястото на човечеството във Вселената имат хилядолетна история. Идеята владее умовете на учени, философи, историци и, разбира се, обикновени хора. Въпреки че все още не се знае колко голяма е Вселената, къде се намират хората в нея и от какво е заобиколена Земята и Слънчевата система, мнозина вярват, че не сме сами в космоса.

Според две научни изследвания, публикувани от Кралското астрономическо общество, има шансове животът да съществува на планети, разположени в паралелни вселени. Международен изследователски екип прави компютърни симулации за изграждане на нови вселени в различни условия и при определящия фактор на тъмната енергия. За изненада на авторите животът може да съществува в повече сценарии, отколкото изследователите предполагат досега.

Изводът е, че тъмната енергия е мистериозна и невидима сила, която съществува в „празните“ пространства на Вселената. Когато гравитацията се компресира заедно с материята, тъмната енергия, напротив, я разделя. Според учените тъмната енергия печели космическата битка.

Последните оценки на съвременния космологичен модел сочат, че тъмната енергия съставлява приблизително 69% от общата маса на енергията във Вселената. Експертите обясняват, че това количество е достатъчно за развитие на галактиките и поддържане на живота. Според изследователите, ако живеехме във вселена с твърде много тъмна енергия, тогава пространството щеше да се разширява по-бързо, отколкото галактиките биха могли да се образуват. Обратно, ако има недостиг на тъмна енергия, гравитацията би накарала галактиките да се саморазрушат, преди да успеят да се оформят напълно. Изглежда като някакъв космически баланс.

Чрез поредица от експерименти и симулации международен екип от учени от Англия, Австралия и Холандия използва специална програма, за да симулира раждането, живота и евентуалната смърт на различни хипотетични вселени. Във всяка симулация количеството тъмна енергия във Вселената е коригирано нагоре от нула до няколкостотин пъти.

Изследователите откриват, че дори във вселени, където количеството тъмна енергия е 300 пъти по-голямо от нашето, животът продължава да съществува.

„Симулациите показаха, че ускореното разширяване, причинено от тъмната енергия, има малък или никакъв ефект върху раждането на звезди и следователно върху произхода на живота“, казва съавторът на изследването Паскал Елахи, изследовател от Университета на Западна Австралия. Той допълва:

„Чудим се колко тъмна енергия трябва да има, преди животът да стане невъзможен. Нашите симулации показаха, че ускореното разширяване, причинено от тъмната енергия, има малък или никакъв ефект върху раждането на звезди и следователно върху произхода на живота. Сто пъти може да не е достатъчно, за да се създаде безжизнена вселена. Ако бяхме част от Мултивселената, бихме очаквали да видим много повече тъмна енергия, отколкото имаме в момента, около 50 пъти повече от това, което виждаме в нашата Вселена".

Професор Ричард Бауер от Института за изчислителна космология към университета Дърам казва:

„Образуването на звезди във Вселената е битка между силата на гравитацията и отблъскването на тъмната енергия. В нашите симулации открихме, че вселените с много повече тъмна енергия от тази, която имаме в момента, могат перфектно да образуват звезди. И така, защо има толкова малко тъмна енергия в нашата вселена? Мисля, че

трябва да търсим нов закон на физиката, който да обясни това странно свойство на нашата вселена".