Първо в Lupa.bg: Почина Мирела Френи - вдовицата на Николай Гяуров

Топ
21:17 - 09 Февруари 2020 (обновена)
45808
Първо в Lupa.bg: Почина Мирела Френи - вдовицата на Николай Гяуров

Световноизвестната оперна прима Мирела Френи почина днес в дома си в Модена след продължително боледуване, съобщиха тази вечер италиански медии. Тя е издъхнала дни преди да отпразнува 85-ия си юбилей.

„Най-добрата Мими от втората половина на ХХ век”, категорични са и критиците, и публиката щом стане дума за италианското сопрано. Ролята й в операта на Пучини "Бохеми" я изстрелва в звездната орбита в началото на 60-те години.

Кариерата на Мирела Френи продължи повече от половин век. Самата тя приживе възкликна с изумление: „И за мен е чудо! Ако някой ми беше казал, че ще пея по този начин цели 50 години, щях да помисля че е луд... Багодаря на Бога за богатството, с което ме е дарил - моя глас! Но трябва да знаеш как да управляваш, образно казано подобно богатство. Щом си млад, всичко е възможно! С годините обаче са необходими промени, които ти позволяват да продължиш да правиш всичко добре”.  


Френи бе женена за прочутия български оперен певец Николай Гяуров. Той си отиде от този свят през 2004 г. в Модена.

Мирела Френи е родена на 27 февруари 1935 г. в Модена, Италия като Мирела Фрегни. Изявява се като музикално надарено дете и на 10-годишна възраст участва в радио конкурс с песента „Un bel dì vedremo“.

Прави своя дебют в операта на 19 години, през 1955 г., в Модена, в ролята на Микаела в „Кармен“ от Бизе. Впоследствие получава предложения за много роли, но временно прекъсва кариерата си, за да сключи брак с Леоне Маджиера. Двамата имат дете.

Френи се завръща към кариерата си през 1958 г. като печели конкурс и изпълнява ролята на Мими в „Бохеми“ на Пучини в Театро Реджио в Торино. Пее в Нидерландската опера 1959 – 60. Постига международна известност с интерпретацията на Адина в постановката на Франко Дзефирели на „Любовен еликсир“ от Доницети в Глиндебурн, където тя също участва и в опери от Моцарт през 1960 – 62. Двамата с Лучано Павароти се считат за най-добрите изпълнители в „Бохеми“. Френи е постоянна партньорка с Павароти както на сцената, така и в звукозаписното студио.

Мирела Френи заедно с Лучано Павароти и Николай Гяуров


През 1961 г. италианското сопрано дебютира в британската Кралска Опера в ролята на Нанета във „Фалстаф“ на Верди. През 1963 г. прави дебюта си в Ла Скала, в постановка на Дзефирели и под диригентството на Херберт фон Караян. През 1965 г. дебютира в Метрополитън опера в ролята на Мими, а по-късно и като Лиу в „Турандот“ на Пучини, Маргарита във „Фауст“ и Жулиета в „Ромео и Жулиета“.

От началото на 70-те до 80-те, Френи започва да изпълнява по-сложни роли от Верди като Елизабета в „Дон Карлос“ (продукция на Джон Декстър), Дездемона в „Отело“, Амелия в „Симоне Боканегра“, Елвира в „Ернани“, Леонора в „Силата на съдбата“ и главната роля в „Аида“. Тя добавя към репертоара си и героините на Пучини от „Манон Леско“ и „Тоска“, записва „Мадам Бътерфлай“ и трите роли в Триптиха (Il trittico). Участва и във филм „Мадам Бътерфлай“ заедно с Пласидо Доминго, под диригентството на Херберт фон Караян и режисурата на Жан-Пиер Понел. През 1976 г. участва във филма на Понел „Сватбата на Фигаро“ в ролята на Сузана.

На оперната сцена заедно с Пласидо Доминго

„През 1981 г. Френи се омъжва за известния български оперен бас Николай Гяуров. Двамата заедно спомагат за основаването на центъра Centro Universale del Bel Canto във Виньола, където започват да водят майсторски класове през 2002 г. След смъртта на Гяуров през 2004 г. Френи продължава общото им дело по запазване традицията на бел кантото и понастоящем обучава млади певци от цял свят.

През 2002 г. е удостоена с почетна степен от Университета в Пиза за „значимия ѝ принос за европейската култура“.


Френи продължава да обогатява репертоара си и през 90-те. Изпълнява титулярната роля в „Адриана Льокуврьор“ на Чилеа в Милано, Париж, Барселона и Ню Йорк, както и тази във „Федора“ на Джордано в Лондон, Милано, Ню Йорк, Торино, Барселона и Цюрих. В края на 90-те пее и в опери от Чайковски – като Татяна в „Евгени Онегин“, Лиза в „Дама Пика“ и Йоана в „Орлеанската дева“. През 2005 г. Метрополитън опера отбелязва 40 години от дебюта на Френи там и 50 години от началото на сценичната ѝ кариера със специален гала концерт под диригентството на Джеймс Ливайн.

Френи приключва професионалната си кариера на сцената с операта „Орлеанската дева“ във Вашингтонската национална опера на 11 април 2005 в ролята на Йоана (Жана Д'Арк).