Планът „Мобилност” оставя без препитание 14 000 души

Свиването на бизнеса ще изяде 1,5 млрд. лв. от БВП

Новини
16:33 - 10 Октомври 2019
1944
Планът „Мобилност” оставя без препитание 14 000 души

С 1,5 млрд. евро ще се свие бизнесът на българските компании за международни товарни превози до 2023 г., ако пакетът за мобилност на ЕС бъде прие в пълния му обем. Това показва оценка на KPMG на ефекта от готвените промени. Промените са вече на етап "триалог", тоест преговори между ЕК, европарламента и Съвета на ЕС. 

В момента  секторът е оценен  на над 2,8 млрд. евро, или 6% от БВП, ако промените бъдат приети, той се свива на 1,3 млрд. Очаква се преустановените или релокираните бизнеси да са малко над 1 млрд. евро, или  компании, които държат 36% от камионите ще преустановят или ще преместят бизнеса си в по в центъра на Европа.

Това ще се случи, ако бъде приет пакетът Мобилност 1, без да е уважена позицията на България по него, стана ясно на пресконференция в МТИТС, с участието на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков и бизнеса. На пресконференцията бяха представени резултатите от направеното проучване на тема "Българският тежкотоварен сектор", възложено от Съюза на международните превозвачи. То обхваща пазарно изследване и прогнозна оценка за въздействието на Пакета Мобилност 1 върху тежкотоварния автомобилен бранш у нас.

Ако промените са балансирани, то ръстът на този бизнес през 2023 г. ще достигне 3,96 млрд. евро, показва анализът на консултантската компания.

Транспортните фирми ще увеличат с 40 млн. евро  административните си разходи, а целта на промените, декларирани от ЕК, е да се намали административната тежест. Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, даде пример с Австрия, която е разделена над 20 области и българският шофьор трябва да отговаря на 23 различни ставки на минималната работна заплата. Изисква се допълнителен административен персонал за управляване на подобни процеси. 

Министър Желязков пък допълни, че има много големи неясноти в правоприлагането, как ще се прилагат нормите за командироването - дали ще обхваща 24 часа в денонощието, ще обхваща ли почивката или само времето за шофиране, по какъв начин ще бъде контролирано до въвеждането на второ поколение интелигентен тахограф, ще има ли дерогация на правилата, това са теми, които тепърва ще бъдат анализирани.

Със 155 млн. евро ще се увеличат плащанията за гориво, заради изискването за връщането на камионите на 4 седмици в страната, в която са регистрирани. 53% от българските камиони, които извършват превози в страните в ЕС, ще се връщат празни, а това ще увеличи емисиите въглероден двуокис с 88,5 т, което е 3% ръст на емисиите от превозни средства на компаниите за международни превози.

Разходите за хотел са изчислени на 119 млн. евро,  а за паркинг за камионите - на 24 млн. евро. Пропуснатите ползи са изчислени на 509 млн. 14 000 служители на транспортни компании ще бъдат засегнати от промените. Не са представени изчисления как те ще се отразят на съпътстващите бизнеси - застраховане, лизингови компании, логистика, куриерски услуги и др.

Статистиката показва, че около 12 700 компании от България предоставят сухопътен международен транспорт. 75 на сто от тях са с до 5 камиона, т.е. малки фирми. Заетите в сектора са 42 500 с около 1750 евро средна заплата.

Общо 25 800 са българските камиони, които са оперирали в Европа през 2018 г. и тяхната средна възраст е 3 години, за разлика от тези в Европа, които са средно на 11 години, посочиха анализаторите. Средната възраст на тежкотоварния автопарк общо за страната е 6 години, а около 1,5 млрд. евро са направените инвестиции, показва проучването. 

Имаме аргументи с оценка на въздействието  от призната и уважавана в ЕС компания, казаха министърът на транспорта Росен Желязков и превозвачите. Желязков заяви още, че страната ни търси балансиран подход. Посочи, че има разминавания между това, което са приели еврокомисията и парламента. Даде пример с решение на Съвета на ЕС,  че  не е предвижда камионите да се връщат, и това на европарламента  -  да не се връща шофьорът.

"Така че ние търсим това, което е изгодно за нас и подкрепяме решението на съвета. Ще проявяваме гъвкавост между решенията на съвета и на  парламента, заставайки на ясна позиция в противоречията, които съществуват. А с отделните държави да търсим онази група, която би ни подкрепила и не принадлежи към нито един от двата лагера. Но няма да кажем с коя държава за какво преговаряме и това е напълно обяснимо", заяви още той.