Разхищение : София плаща 230 хил. лв. за преместването на спирка с 50 м.

Архитекти коментират, че стойността на обществената поръчка е нереална и изразиха увереност, че тя може да се намали

Новини
08:59 - 02 Септември 2023
4969
Разхищение: София плаща 230 хил. лв. за преместването на спирка с 50 м.

Столичната община се готви да плати 230 000 лв. без ДДС или 276 000 лв. с данъка за изместването с около 50 м на автобусната спирка при хотел "Хемус" по посока на Семинарията. В момента тя се намира пред жилищна кооперация, а идеята е в близко бъдеще да се позиционира на съществуващето островче пред самия хотел.

За преместването на спирката в капиталовата програма на кметството са предвидени 280 000 лв. без ДДС, но от "Московска" 33 обърнаха внимание, че в обществената поръчка прогнозната сума е намалена до 230 000 лв. Въпреки това и така тя изглежда съмнително скъпа за работата, която предстои да бъде извършена, пише СЕГА.

Обществената поръчка е обявена през февруари т.г. В първоначално обявения срок е кандидатствала една фирма, която е предложила да премести спирката срещу 228 000 лв. без ДДС. Впоследствие заместник-кметът по строителството инж. Ангел Джоргов е удължил срока с една седмица, в който документи е подала втора фирма с оферта от 217 000 лв. без ДДС. Според сайта на общината процедурата още не е затворена и договорът с избраната фирма не е публикуван.

От Столична община коментираха за, че преместването на автобусната спирка е свързано с доста строителни дейности: разширение на съществуващия остров (перон), изграждане на нов тротоар от южната страна на локалната улица пред хотел „Хемус“, нова тръбна мрежа, монтаж на нов стълб за улично осветление в новия перон (не е ясно защо ще се монтира нов, след като в него има вече изграден), както и монтаж на нов спирков знак с вградено електронно-информационно табло, изпълнение на пътни работи и нови настилки на тротоара и перона. От офертите на двете фирми става ясно, че едната ще достави ново табло срещу 5200 лв. без ДДС, а другата - срещу 5450 лв. без ДДС.

Отделно за вдигането и позиционирането на носещата го тръба се искат по 320 лв., а допълнително ще се плаща и за изграждането на фундамент. 

От "Московска" 33 посочиха още, че след получени изходни данни от експлоатационните дружества Столична община е изготвила и съгласувала инвестиционен проект, включващ следните части: „Геодезия“, „Пътни работи“, „Пътна - ел. захранване на ЕИТ“, „Улично осветление“, „Конструктивна – Улично осветление“ и „Пожарна безопасност“. "Проектът е процедиран по ЗУТ с издадено разрешение за строеж от 23.08.2022 г. влязло в сила", се казва още в съобщението за предстоящото преместване на спирката.

Въпреки тези уточнения разход над 260 000 лв. за преместване на спирка на градския транспорт изглежда прекален дори на фона на солидните бюджети, които Столична община традиционно плаща на строителните фирми. Архитекти коментират за изданието, че стойността на обществената поръчка е нереална и изразиха увереност, че тя може да се намали. За сравнение, за вече почти готовия ремонт на градинката пред хотел "Рила" общината плати около 210 000 лв., въпреки че като квадратура въпросната градинка е десетки пъти по-голяма от бъдещата спирка. Ремонтът на градинката пред "Рила" се извършва от район "Средец", чийто кмет Трайчо Трайков не е част от управляващото мнозинство, а е от опозиционната на ГЕРБ в общинския съвет група на "Демократична България".

В новия бюджет на София например се отпускат 160 000 лв. без ДДС за изграждането на т.нар. пъмп трак парк в "Младост" 4, където ще се построи трасе с различна денивелация за велосипеди, ролери и скейтбордове. Този проект също не е част от регулярната строителна програма на общината, а е по инициатива на граждани като част от конкурса "София избира зеленото".

Решението за изместването на автобусната спирка при хотел "Хемус" бе взето от СОС през ноември 2020 г. Целта е да се намали разстоянието между близката спирка на метрото и стоянката за автобусите към Студентски град, а също и спиращите на нея рейсове №94 и №102 да пречат по-малко на движението по бул. "Св. Наум". През седмицата от Столична община отново потвърдиха, че "изместването на спирката се прави с цел постигане на по-добра свързаност между наземния градски транспорт и метромрежата, както и подобряване пропускливостта на бул. „Св. Наум“.