Разследване на Lupa.bg: Летят ли през България оръжия за Нагорни Карабах?

У нас
14:15 - 20 Октомври 2020
3538
Разследване на Lupa.bg: Летят ли през България оръжия за Нагорни Карабах?

Скандална авиокомпания от Азербайджан, заради която преди 3 години бе дисциплинарно уволнена наша журналистка, отново цъфна в българското въздушно пространство. След разследването на Диляна Гайтанджиева, че "Silk Way" пренася американски оръжия за Близкия Изток, включително през България, което коства стола на репортерката от редакцията на в. "Труд", същият превозвач пак се появи в окото на родните радари, при това в разгара на поредния военен конфликт в Нагорни Карабах и стрелбите между Армения и Азербайджан в последните седмици. 

Какво се случи? 

Хеликоптер на "Silk Way", оборудван с последно поколение системи на борда, излетя рано сутринта миналата неделя от летище София. Машината Leonardo AW139 кацна на софийската аерогара предишния ден след кратък престой в Белград, излетял от Риека (точно преди 3 години независими европейски издания пишат, че от април 2017-а година летището на остров Крк е превърнато отчасти във военна база на Пентагона, където се товарят оръжия за износ за Близкия Изток и в частност за снабдяването на т.нар. умерени бунтовници в Сирия в окото на гражданската война там, предизвикана от исканета за сваляне на властта на Башар Асад и настъпването на джихадистите от Ислямска държава - б. а.). Два часа по-късно хеликоптерът кацна в Истанбул, а след това се носочи към Баку, което според официалните данни от РВД-тата на Турция, се очаква да се случи днес. 

Въпросът е какво има на борда на този хеликоптер и какви са били дипломатическите разрешения за осигуряването на коридора му у нас. Lupa.bg ще отправи официално запитване до МВнР и до посолството на Азербайджан у нас. 

До получаването на официални отговори обаче се връщаме към репортажите на Диляна Гайтанджиева отпреди 3 години, в които тя заявява, че има данни за нерегламентирано и неразрешено превозване на муниции и оръжия чрез самолетите на въпросната азерска Silk Way през страната ни. Нещо повече, неофициално тогава се твърдеше, че е възможно боеприпаси да се товарят у нас, произведени от военните ни заводи, които точно по това време имаха свръхпродукция. По-рано Гайтанджиева бе в размирна Сирия, където бунтовници й показаха муниции с български печат от ВМЗ-Сопот. 

"Самолетите на „Силк Уей“ са предлагали услугата дипломатически полет на частни оръжейни компания от САЩ, Балканите, Израел, както и на армиите на Саудитска Арабия, ОАЕ, Американското командване за специални операции, военните контингенти на Германия и Дания в Афганистан и на Швеция – в Ирак. Дипломатическите полети са освободени от проверки и летищни такси, т.е. самолетите на „Силк Уей“ са превозвали необезпокоявано хиляди тонове оръжия между различни точки по света без проверки и такси. Те са правили технически кацания с престой от няколко часа до денонощие (без на пръв поглед логично обяснение) на междинни локации, въпреки че не се е налагало презареждане с гориво.

Според международните споразумения дипломатически разрешения за кацане и/или прелитане се издават на военнотранспортни самолети. „Силк уей“ няма право на такива дипломатически разрешения, защото самолетите са граждански, а не военни. Въпреки това Външно министерство на Азербайджан е пращало инструкции до посолствата си в България и редица други европейски държави да искат такова разрешение.

Скандалното в случая е, че в исканията за такъв дипломатически полет са упоменати видът и количеството на опасния товар – оръжия и боеприпаси. Т.е. отговорните агенции в редица държави (България, Сърбия, Румъния, Чехия, Унгария, Словакия, Полша, Белгия, Турция, Германия, Великобритания, Гърция) са си затваряли очите и са разрешавали дипломатически полети с десетки тонове оръжия на борда на граждански самолети за военни нужди", пише тогава Гайтанджиева, заради което бе уволнена.