Разследване на Lupa.bg: Скрита агитация за вота заля страната
Месеци преди официалния старт на предизборната кампания за Европарламент и за кметове и общински съветници бъдещите кандидати, както и партиите започнаха да агитират избирателите. Законно ли е това или пък става дума за вратичка в дълго кования в парламента Изборен кодекс, което реално означава, че нарушение няма. Репортери на Lupa.bg са заеха да направят разследване и се натъкнаха на любопитни казуси.
По закон официалната агитация стартира месец преди изборите на 26 май за Европейски парламент– в случая това ще стане три дни преди Великден – на 25 април Велики четвъртък и ще приключи в 00:00 часа на 25 май, когато е ден на размисъл преди вота. Регистрирането на партийните и независими кандидати ще започне след дни в новосформираната Централна избирателна комисия.
Всички партийни телевизии, които разполагат с неограничено ефирно време за отразяване на лидерите си и техните послания, обаче не изчакват нито законовия срок за старт на предизборната кампания, а я подемат месеци по-рано.
Първият канал, който БСП създаде, за да предава мненията и на лидера на партията Корнелия Нинова, и на незнайни до този момент апаратчици – Българска свободна телевизия (БСВТ), вече е в изборен режим. От сутрин до вечер в ефира й гастролират знаковите лица на „Позитано” 20 и близки до лявата идея интелектуалци, културтрегери и анализатори, които непрекъснато лансират тезите на ръководството и аплодират решенията му – от излизането от Народното събрание за неопределен период от време, до слагането на депутатката Елена Йончева начело на листата за европейския вот на 26 май.
За да е пълномерна агитацията преди официалния й старт, там залагат и на поетапното представяне на следващите от фаворизирания от Нинова списък с номинации за Брюксел – от икономиста Румен Гечев, през журналиста Александър Симов, до младите лица на Столетницата като Петър Витанов и Димитър Данчев.
В лансирането на бъдещите евродепутати се включват дори поканени в сутрешния блок на телевизията музиканти и актьори, обичани от червената публика.
Не по-различна е ситуацията и с телевизията на съпредседателя на „Обединени патриоти” Валери Симеонов – „СКАТ”, която бълва непрекъснато повторения на всяко негово изказване, както и на съратниците му, а в платформа за агитация, точно както и при БСП, се превръща почти всяко предаване, може би единствено с изключение на музикалното за фолклор.
По „България 24”, създадена като партийна медия на ВМРО, засега все още се въздържат от рекламиране на предстоящите кандидати за вота, но новините безспорно започват с изказванията на лидера на формацията и военен министър Красимир Каракачанов.
„Алфа” на Волен Сидеров е известна с последователната си политика за следване на лидера на „Атака” и основател на телевизионния канал Волен Сидеров още от създаването си. Традиционно преди всеки национален вот репортерите и редакторите на телевизията се активизират допълнително и с живи включвания, където са позиционирани лицата, лансирани от него за пратеници в Брюксел.
Въпреки че има няколко седмици до официалния старт на предизборната кампания, по същия начин функционират и партийните издания – на БСП – „Дума”, на Атака – „Атака” и на НФСБ – „Десант”. Там обаче „покритието” на електората не е толкова всеобхватно, колкото в съответните им електронни версия. За пример ще дадем, че откакто името на Елена Йончева се завъртя из коридорите на „Позитано” 20 за първенец в червената листа за Брюксел, в сайта на „Дума” то се намира в цели 372 публикации.
Настоящият евродепутат и зам.-лидер на ВМРО Ангел Джамбазки, който се надява да повтори мандата си в Страсбург и Брюксел, три седмици се мъдреше на огромен билборд на една от най-натоварените пътни артерии в София – на „Цариградско шосе” на метри от хотел „Плиска”. Амбициозният юрист си е платил за рекламното пано, но не в качеството си на кандидат-депутат, а като домакин на конференция за бъдещето на Европа на 9-10 март в Централния военен клуб, организирана съвместно с европейското политическо семейство на ВМРО – Алианса на консерваторите и реформистите в Европа.
Без да има пряка агитация за неговата кандидатура на билборда се набиват на очи три ключови думи – традиционализъм, християнски ценности и консерватизъм – очевидно това ще бъдат и трите стълба в бъдещата вече законна агитация на самия Джамбазки и на войводите на Красимир Каракачанов.
Снимка: Lupa.bg
Официално Джамбазки все още не е регистриран в ЦИК като кандидат-евродепутат, но той беше издигнат от група интелектуалци, както и от граждански сдружения. Също така този негов билборд реално не нарушава Изборния кодекс, тъй като в него няма призив да се гласува за него. Паното обаче е форма на скрита агитация, макар това да е законно, обясниха пред Lupa.bg специалисти по изборни технологии.
„Г-н Джамбазки, както и всяко физическо лице или организация, или партия има право да си купи за определен период от време рекламен билборд и в това няма нищо незаконно. Дори това пано да продължи да стои и след старта на предизборната кампания на 25 април, реално ЦИК не може да го санкционира, защото той не нарушава закона, допълниха те пред Lupa.bg. Любопитно е обаче защо един голям транспарант продължаваше още десет дни да рекламира събитие, което отдавна е отминало.
Снимка: baricada.org
В столицата сме свидетели и на още форми на скрита партийна реклама. Така например в пунктовете за продажба на билети и карти на столичния Център за градска мобилност, от няколко дни се разпространява безплатен вестник, който носи името на електронен сайт, чието съдържание е почти като рекламна брошура на ГЕРБ.
Автори:
Христина Добрева
Марина Чертова