Само в Lupa.bg: Румен Радев знае тайните на черните кутии на МиГ-29

У нас
21:10 - 24 Юни 2021
10270
Само в Lupa.bg: Румен Радев знае тайните на черните кутии на МиГ-29

Черната кутия на разбилия се в Черно море МиГ-29 беше намерена рано тази сутрин при издирвателна акция на Военноморските сили, а служебният отбранителен министър Георги Панайотов съобщи, че има надежда тя да е запазена и данните за причините, довели до фаталната катастрофа с майор Валентин Терзиев, да бъдат разчетени още днес. 

Дали обаче това е възможно, вероятно знаят малцина в страната, начело не с кого да е, а с главнокомандващия Въоръжените сили Румен Радев, научи Lupa.bg.

Оказва се, че в периода 1991–1992 г. военнослужещи от авиобаза Равнец, ръководени от тогавашния старши лейтенант Румен Радев, разработва компютризираната система „Контрол-Н”. Тя се използва за анализ на информацията, събрана по време на полета в бордния регистратор „Тестер-УЗЛ” или т.нар. черна кутия.

В него се записват 90 параметъра – 60 от които аналогови като скорост, височина, и 30 еднократни събития като пускане на форсажа и прибиране на колесника.

Записаната информация се обработва от специален софтуер и се предоставя на летците и инженерите в лесен за ползване вид. Освен това „Контрол-Н” осигурява и архивирането на информацията за работата на всеки пилот, самолет и двигател по време на полет. До 2000 г. чрез системата са обработени близо 5000 полета.

Сега основната задача пред експертните разследващи органи е да се опитат да дешифроват данните от "Тестер"-а на борда на разбилия се МиГ-29. Въпреки мнението на експерти, че черната кутия може да издържи под вода (при това солена - б.р.) близо 1 месец, това не се потвърждава от официалните указания на производителя на бойния самолет "Микоян-Гуревич".

Според тях данните от кутията се запазват при механичен удар с претоварване от 1000 единици, излагане на температури до 1000 градуса за 15 минути и да остане в морска вода до 5 денонощия и под въздействието на керосин до 2 денонощия. 

Регистраторът предоставя възможност за изтегляне на информацията от магнитната лента, без да се премахва кутията от самия самолет.