Шофьорският курс мина 2000 лева
Цената се определя от часовете, като досега 1 час струваше 40 лева, а от началото на годината курсистите се таксуват с по 50 лева, отделно са изпитите и теорията
Цената на шофьорските курсове ще продължи да се покачва. "Поскъпването е съвсем нормално. Аз не бих казал, че това е поскъпване. Това е икономическата тенденция в страната. Ние се съобразяваме с икономическите стандарти, по които трябва да се развиваме, да живеем и да демонстрираме технологичните новости, които в Европа са водещи", коментира пред bTV председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов.
По думите му ще има още едно увеличение след около месец, месец и половина. "Адаптираме се към нормалната икономическа действителност в нашата страна. Това ще доведе до цена в левове малко по-ниска от цената на шофьорския курс в евро в Европа", каза Иванов.
Методологията за определяне на цената на шофьорския курс е много елементарна, посочи той. Един мото-час по 30 часа като цена, прави общата цена. Допреди месец и половина един мото-час беше 40 лева, които се умножават по 31 часа кормуване. Отделно теоретичната част струва 350 лева, а двата изпита са по 150 лв. "Сега цената вече на един мото-час става 50 лева. И цената отива към 2000 лева", обясни още Йонко Иванов.
Ангел Попов от Европейския център за транспортна политика също се съгласи, че 2000 лева изобщо не е висока цена за изкарването на шофьорска книжка. "Ако една автошкола прави това, което трябва да направи, съгласно наредбата, и ако всички работят в белия сектор - 2000 лева е дори малко. Защото трудът на тези хора е на малко по-високо ниво от този на един учител. Един учител може да сбърка формула, но тук не трябва да има грешка", подчерта Попов.
Той обаче допълни, че "качеството трябва да бъде безумно високо". "В един град до София има автошкола, които нямат учебни центрове. И която не е провела в близките месеци, а може би и година, един час по теория. Спестили са парите и са ощетили един млад човек, който трябва да излезе на пътя подготвен. В момента корупционният натиск в изпълнителната агенция е огромен. Имаме сигнал", каза още Ангел Попов.
От началото на февруари влизат в сила новите изисквания за обучение на младите шофьори.
Сред тях са до четири явявания на изпит в рамките на шест месеца, забрана за вътрешни изпити, поставяне на GPS тракери в колите, и задължение - извършваните записи да се пазят до две години. Отпада изискването в началото на курса да се представя диплома.
Новите изисквания за курсистите предполагат още едно увеличение на цената, което ще влезе в сила от февруари.