След 31 март: Летим с час по-малко

Когато България влезе в Шенген по въздух и вода, облекчението ще е за милиони хора

Новини
10:39 - 16 Януари 2024
55561
След 31 март: Летим с час по-малко

Между 20 и 30 минути по-бързо ще преминават пътниците, които излитат и кацат на летище София след 31 март, спестявайки граничния контрол. Това е датата, в която България влиза в шенгенското пространство по въздух и море.

При отиване и връщане например до Париж или друг европейски град се икономисва един час, което не е малко, дава пример Хесус Кабайеро - изпълнителен директор на столичния аеропорт.

Той показа пътя на пътуващите за Шенген и държави извън шенгенското пространство. В един поток пътниците минават през гишетата за чекиране на багаж и проверка на бордната карта. По ескалатора нагоре се отива към проверката за сигурност, където багажът минава през рентгена, а пътникът - през рамките. Следва зоната за изчакване на полета на терминала, където има кафенета и магазини. След това са ръкавите към самолетите, които вече са разделени.

В дъното са разположени гишетата на граничния паспортен контрол. Те бяха монтирани миналата година след проверка на Европейската комисия за готовността на България за Шенген.

Пътниците за страни извън Шенген като Йордания, Турция, Великобритания и други минават паспортна проверка и след това се насочват към изхода за самолета.

Преди това са изходите за полетите към държавите от Шенген, при които няма граничен контрол.

Веднъж минали през проверката на багажа, те трябва само да изчакат качването на самолета.

Запазва се обаче паспортният контрол за граждани от шенгенски държави, когато пътуват към страна извън зоната. Но гражданин на Сърбия, който лети от София до Париж например, не минава през граничен контрол, защото вече го е направил.

Прави се и друга промяна - разделят се потоците на заминаващите от пристигащите.

На летището в Доха, когато кацне самолет на Qatar Airways, пътниците му преминават през остъклен отделен коридор, за да слязат към гишетата за паспортен контрол, през които в момента минават всички, а оттам - към залата за получаване на багажа.

Пътниците от Доха преминаха от ръкава през остъклен изолиран коридор, за да стигнат на долния етаж при гишетата за паспортен контрол. На летището тестват разделянето на потоците.

Обикновено големите опашки се получават при струпването на хора при пристигане, особено ако се приземят няколко самолета по едно и също време.

След 31 март гишетата на паспортния контрол в зоната на пътници от Шенген няма да бъдат премахнати, но вратите за преминаване ще са отворени и те свободно ще могат да отидат да получат багажа си или да напуснат летището.

Пристигащите от страна извън Шенген минават през отделен коридор и влизат в залата с гишетата за паспортна проверка. И след 31 март, ако от Доха например пристигнат български граждани, те ще трябва да отиват за проверка.

Разделянето на потоците и преминаването без паспортен контрол ще е облекчение за 70% от
пътниците на софийското летище - толкова пътуват от и до държави от Шенген. На паспортен контрол подлежат 30%, което ще направи и тяхното преминаване по-бързо.

Разделя се и терминал 1 симетрично на две части. При вливането в него вдясно е за пътници за нешенгенски държави, а вляво - за тези от Шенген. Пътниците са напълно разделени, като симетрично за всеки поток ще има еднакви обекти за пазаруване и храна.

На летището във Варна новият терминал е проектиран така, че да улесни разделението на пътниците най-лесно. Построен е с идеята, че България ще бъде част от шенгенското пространство, казва Димитър Костадинов - изпълнителен директор на аеропорта. Предстои да се преместят гишетата за паспортно-визов контрол на отреденото за целта място.

Проверката отнема от 5 до 15 минути - толкова време ще спестят пътуващите за шенгенска държава. Ще намалеят и опашките, които се образуват при кацането на 8 самолета за час например. Промените на варненския терминал се налагат съобразно прогнозата за развитието на трафика в следващите 10 г. Ще се добавят два изхода към самолетите. Междинни изходи ще могат да бъдат използвани както за пътници за Шенген, така и за държави извън общото пространство в зависимост от трафика и струпванията на хора.

Летището в Бургас също е готово за обслужване на пътниците за шенгенската зона, не сме чакали да се вземе решение за присъединяването на България, обясни Георги Чипилски - директор на аеропорта. След чекирането на багажа и проверката пътниците се разделят. И в Бургас съотношението на пътувашите към Шенген и извън него е 70 на 30%.

От тази година летището има планирани проекти, които да увеличат гъвкавостта. Очакванията са след края на войната в Украйна на Българското Черноморие да се завърнат руснаци, украинци, беларуси. При увеличение на трафика ще трябва да се адаптира инфраструктурата за разделяне на пътниците. Към 2024 г. проблем с обслужването на пътниците няма.

Все още не е изяснено обаче как ще се процедира, когато летят и деца към държавите в Шенген.

Сега се изисква декларация за съгласие от родителя, ако детето пътува само с единия. Допуска се, че след като няма граничен контрол, ще отпадне и декларацията. Чипилов коментира, че режимите за контрол на този процес в държавите е различен. И предполага, че може да има законови изменения в следващите два месеца и половина, които да въведат режим на контрол.

От МВР посочиха, че е създадена работна група, която ще реши подобни казуси, сред които попада и граничният контрол за деца. Яснота се очаква до края на февруари. Експертите трябва да излязат и със становище какъв ще е контролът за хора, които по силата на решение на съда например нямат право да напускат България.