Сметките по 300 лева за вода: ВиК обясни как е станало
"Във връзка със зачестили сигнали за завишени сметки за консумация на вода в следствие на фактурирани високи общи нужди, “Софийска вода” инициира поетапни проверки на случаите със сгради с повече от 20 имота, в които са изчислени общи нужди над 20% и са фактурирани сумарно над 400 куб. метра вода".
Това съобщиха от дружеството, предаде "Парите ни".
Изготвен е график за поетапна специализирана проверка и установяване на реалните причини за всеки от тях в следващите няколко месеца.
Към този момент вече са предприети две специализирани проверки на случаите в ж.к. „Младост“ 1, бл.40 и кв. „Сухата река“, бл. 18. Анализирани са наличните данни в системата на “Софийска вода” по отношение на коректността на данните на общите водомери и метрологичната им годност.
И в двата случая е потвърдена изправността на общите водомери, които са собственост на дружеството и коректността на отчетените по тях данни.
Установени са завишени сметки за вода, следствие на реално изчисление и фактуриране на общи нужди за по-дълъг период назад. В единия случай периодът е 6 месеца, а в другия - 1 година. Причина за това е системно неосигурен достъп от страна на живущите на проверителите от “Софийска вода” до общите водомери на двата блока, както и до голяма част от индивидуалните водомери на клиентите.
В подобни случаи, за да се установи точната причина за големи разлики в отчитането, “Софийска вода” следва стриктно установената си процедура, която засяга случаи с установени общи нужди над 20%. Като първа стъпка дружеството изпраща писмено известие до клиентите за установената голяма разлика.
След това инициира специализирани проверки на няколко етапа:
анализ на съществуващите данни в системата на дружеството, изправността на общия водомер и след това комплексна физическа проверка на място с пълен обход за реален отчет на имотите в етажната собственост.
Анализ на резултатите от проверките през годините показва, че възможните причини за формиране на количества общо потребление са:
• Недобро състояние на вътрешната инсталация и невидими течове по нея;
• Ползване на вода в общи помещения и прилежащи площи, за които няма открити партиди;
• Неизправни индивидуални водомери - извън метрологична годност или повредени;
• Имоти без монтирани индивидуални водомери от страна на живущите и отчитащи се на база;
• Системно неосигуряване на достъп на проверителите до водомерите за отчитане на реални показания;
• Декларирани като необитаеми(неизползваеми) обекти, които се ползват/обитават;
• Подадени неточни самоотчети от потребителите.