Стачката на влаковете реже €1 млрд. от бюджета на Германия
Машинистите в Германия започнаха най-дългата си стачка досега - шест дни, като експерти прогнозират, че това може да удари икономиката на страната със загуби от 1 млрд. евро.
От синдиката на машинистите (GDL) обявиха блокирането на транспортните услуги в ранните часове на сряда, като то ще продължи до 29 януари. Причина за недоволството им е работното време. Те настояват то да се намали от 38 на 35 часа седмично, а заплащането да остане същото. Синдикатът вписа искането в писмо до “Дойче Бан”. Националният жп превозвач обаче предложи друг вариант - намаляване на работното време с 1 час и увеличение на заплатата с 2,7%, което машинистите отхвърлиха.
GDL планират няколко демонстрации през следващите дни, като те ще се проведат в Берлин, Хамбург, Дортмунд, Щутгарт и Нюнберг. 6-дневната стачка ще засегне не само пътниците. От Асоциацията на автомобилната индустрия в Германия предупредиха, че с блокирането на жп услугите се “натоварва транспортната логистика в страната и в Европа, а оттам и автомобилните компании”.
“Стачката на железниците струва около 100 млн. евро на ден”, посочи Михаел Грьоминг от Института за икономически изследвания в Кьолн. Тъй като загубите обаче се очаква да нарастват с всеки изминал ден, до края на стачката те вероятно ще са около 1 млрд. евро.
Транспортният министър на страната Фолкер Висинг определи стачката като “неразумна” и упрекна синдиката, че е отказал преговори.
Междувременно в Германия продължават и протестите на фермерите. Те започнаха през декември, когато правителството прие бюджет, отменил действащи от години земеделски субсидии и помощи.