Столичната община събира данни кой колко боклук изхвърля

С новата информация ще се въведе такса смет на принципа "замърсителят плаща"

Новини
09:56 - 18 Януари 2025
1704
Столичната община събира данни кой колко боклук изхвърля

Столичният общински съвет реши от 1 февруари общинската администрация да започне да събира информация от гражданите и фирмите какви количества отпадък генерират. Данните ще се използват за предстоящото определяне и въвеждането на такса смет на принципа "Замърсителят плаща" от 1 януари 2026 г., пише СЕГА. 

Предложението на заместник-кмета по финансите Иван Василев и на екологията Надежда Бобчева бе прието след дълги спорове. Против се обявиха групите на ГЕРБ и БСП. Те обясниха несъгласието си с това, че искането за събирането на данни се внася през промени в преходните разпоредби на наредбата за местните такси, макар основният предмет на редакциите, внесени от Василев и Бобчева, да е повишението на цените на билетите за Софийския зоопарк. Според ГЕРБ и БСП темата за такса смет е прекалено важна и общината трябва предварително да разгласява на жителите си какви планове има и какви нововъведения прави.

От групата на кмета Васил Терзиев - ПП-ДБ-"Спаси София", отговориха, че текстовете за събирането на информация се внасят паралелно с билетите в Зоопарка, тъй като и в двата случая става дума за промени в една и съща наредба. Така се спестявало време от задължителните обществени консултации и събирането на данни можело да започне още през следващия месец.

Друго пояснение бе, че до въвеждането на такса смет на принципа "Замърсителят плаща" остават месеци, а във времената на ГЕРБ не е направено нищо по темата. От групата на кмета Терзиев обвиниха хората на Бойко Борисов, че за пореден път опитват да блокират доклад на кмета и заместниците му, за да могат по-късно да започнат да критикуват, че не са събрани данни за боклука.

В крайна сметка текстът за въвеждането на новите декларации бе приет с гласовете на ПП-ДБ-"Спаси София", "Възраждане", "Синя София" и дори на ИТН, които иначе най-често се солидаризират с ГЕРБ и БСП срещу Терзиев.

Зам.-кметът по екология Бобчева поясни, че попълването на новите декларации няма да е задължително, а ще става изцяло по желание на домакинствата и бизнеса, като санкции не се предвиждат. Въвеждат се три нови приложения към Наредбата за определяне и администриране на местни такси и цени на услуги - за жилищни имоти на граждани и фирми; за нежилищни имоти на граждани; и за нежилищни имоти на фирми.

Бобчева каза още, че с тези декларации ще се събира информация колко хора обитават едно жилище, както и на какво основание - собственици, ползватели, обитатели, наематели, лица с постоянен и настоящ адрес в имота. Столичани ще бъдат питани и какво количество отпадъци изхвърлят.

"Разчитаме на съзнанието на гражданите да подават достоверна информация, тези декларации са изцяло доброволни", повтори тя. Кампанията ще продължи от февруари до септември 2025 г.

От общината обещават да направят разяснения как да се попълват приложенията. Информационни материали ще помагат на подателите да преценяват колко боклук произвеждат и ще разясняват средно колко килограма боклук се събират в най-разпространените съдове. 

В София има 840 000 активни партиди за такса битови отпадъци, съобщават още от "Московска" 33. От 2026 г. всички общини в България трябва да преминат към изцяло нов принцип на изчисление на таксата за битови отпадъци - от промил върху данъчната оценка (или отчетна стойност за нежилищните имоти на фирмите) към принципа "Замърсителят плаща". Съгласно Закона за местните данъци и такси, таксата за битови отпадъци се заплаща за извършваните от общината услуги по събиране и транспортиране на отпадъците, третирането на отпадъците и поддържането на чистотата на обществените пространства.

На базата на приетата през април 2024 г. Наредба на национално ниво, в изпълнение на Закона общините могат да изберат как да определят своите такси, като възможностите са три.

За събиране и транспортиране на битови отпадъци те са: количество отпадъци за имота, определено включително на базата на торби с определена вместимост и товароносимост; количество отпадъци за имота, определено на база на броя и вместимостта на необходимите съдове за събиране и честотата за тяхното транспортиране; брой живеещи в имота.

За третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации: количество отпадъци за имота, определено включително на базата на торби с определена вместимост и товароносимост; количество отпадъци за имота, определено на база на броя и вместимостта на необходимите съдове за събиране и честотата за тяхното транспортиране; брой живеещи в имота.

За поддържане на чистотата на обществените пространства: брой живеещи/ползватели в имота; разгъната застроена и/или незастроена площ на имота.