Суецки фалос за световната търговия

Блокадата на канала струва около 400 млн. долара на час, твърдят експерти

Новини
16:51 - 26 Март 2021
3054
Суецки фалос за световната търговия

Трети ден Суецкият канал остава блокиран заради заседналия контейнеровоз “Евър Гивън”. Въпреки помощта на няколко влекача с голяма мощност, тежка техника на сушата и участието на международни екипи, прогрес още няма.

Дневните загуби заради блокадата се оценяват на около 9,5 млрд. долара или около 400 млн. долара на час - истински куршум за световната търговия, предаде Би Ти Ви.

Преди да навлезе в Суецкия канал, да попадне на лошо време и да заседне между двата бряга, корабът следва необичаен курс. 

Международната компания за анализи, информация и решения “Весъл Файндър” публикува видео симулация с движението на контейнеровоза, което, след няколко завъртания, ясно очертава гигантски полов орган.

Към момент не е ясно дали става дума за случайност, или е в ход преднамерена провокация в особено големи размери. Най-вероятно капитанът на кораба след края на сложната операция дълго време няма да може да мисли за курорт.

Начело на един от отделите в компанията е и българинът Михаил Митев. Пред “Вайс” той беше категоричен - курсът е този: “Няма място за конспирации или фалшиви данни.”

Интернет не се впечатли

“Около 10 процента от световната търговия спря за 2 дни, защото търговски кораб нарисува голям п*нис в Червено море, след това заседна в Суецкия канал”, пише един от потребителите в “Туитър”. 

“Наречете ме поддръжник на конспирациите, но няма как заседналият кораб в Суецкия канал да е нарисувал голям п*нис и дупе “по погрешка”, твърди друг. 

“За всички, които твърдят, че размерът няма значение…”, коментират иронично трети.

Прогнозата е, че спирането на трафика през канала ще струва на глобалната икономика по над 9,6 млрд. дневно, предаде Bloomberg. Калкулациите са базирани върху данните на Lloyd"s, според които дневният трафик в посока запад се оценява на приблизително 5,1 млрд. долара дневно, а този, насочен на изток, струва към 4,5 млрд. долара.

Затъването на гигантския контейнеровоз блокира търговията с около 2 млн. барела петрол дневно, сочат данните на Braemar, както и обмена на желязната руда и други материали и готови продукти, в резултат на което производителите глобално започнаха да изпитват дефицити. А недостигът на стоки означава увеличаване на цените.

Най-засегнатата категория кораби са бълкерите, които превозват непакетирани стоки, например жито. От тях са блокирани общо 40 плавателни съда. Те са следвани от контейнеровозите с 35, товарните кораби с 32 и петролните и химическите танкери с по 17. В по-малка степен спирането на трафика е засегнало продуктовите танкери, газовите танкери, корабите, превозващи животни и корабите за вода.