Световната хранителната индустрия има проблем с важна съставка
Паравоенните Сили за бърза подкрепа от април 2023 г. са във война с националната армия на Судан и поеха контрола над основните райони за добив на суровината гума арабика

Гума арабика – важна съставка, използвана в редица продукти - от Coca-Cola до бонбоните M&M's, все по-често се пренася нерегламентирано от бунтовническите райони на разкъсвания от война Судан, твърдят търговци и източници от индустрията. Това усложнява усилията на западните компании да изолират веригите си на доставки от конфликта, пише Investor, като цитира Ройтерс.
Судан произвежда около 80% от световното количество гума арабика - естествено вещество, добивано от акациеви дървета, което се използва широко за смесване, стабилизиране и сгъстяване на съставките в продукти за масовия пазар, включително червила на L'Oreal и храната за домашни любимци на Nestle.
Паравоенните Сили за бърза подкрепа (СБП), които от април 2023 г. са във война с националната армия на Судан, в края на миналата година поеха контрола над основните райони за добив на суровината - Кордофан и Дарфур в западната част на страната.
Оттогава насам продуктът, който може да бъде продаван само от судански търговци срещу заплащане на такса на СБП, достига до съседните страни без нужното сертифициране, според разговори на Ройтерс с осем производители и купувачи, които са пряко ангажирани в търговията с гума арабика или са базирани в Судан.
Съставката се изнася и чрез неофициални гранични пазари, твърдят търговците.
Потърсен за коментар, представител на СБП заяви, че силите защитават търговията с гума арабика и събират само малки такси, като добави, че обвиненията за нарушения на закона са пропаганда срещу паравоенната група.
Миналия месец СБП подписа харта със съюзнически групи, с която създаде паралелно правителство в контролираните от нея части на Судан.
В годината след началото на гражданската война в страната износът на гума арабика за Европейския съюз (ЕС) спадна, а експортът от страни като Египет, Кения, Камерун и Южен Судан нарасна.
През последните месеци търговци от държави с по-ниско производство на гума арабика от Судан, като Чад и Сенегал, или които почти не са я изнасяли преди войната, като Египет и Южен Судан, започнаха агресивно да предлагат стоката на ниски цени и без доказателства, че не е конфликтна, посочват пред Ройтерс двама купувачи, с които търговците са се свързали.
Макар че акациевите дървета, от които се добива съставката, растат в целия сух африкански регион Сахел, Судан се е превърнал в най-големия износител в света благодарение на обширните си насаждения.
Ерве Каневе, специалист по глобален маркетинг в базирания в Сингапур доставчик на специални хранителни съставки Eco-Agri, казва, че често е трудно да се определи откъде идват доставките на гума арабика, тъй като много търговци не казват дали продуктът им е контрабанден.
„Към днешна дата бих казал, че цялата суровина е контрабандна, защото в страната няма истински регулатор“, казва той.
Асоциацията за международно популяризиране на гумата (AIPG) посочи в публично изявление от 27 януари, че „не вижда никакви доказателства за връзки между веригата за доставка на гума арабика и конкуриращите се судански сили“.
Въпреки това пет източника от индустрията заявиха, че непрозрачната нова търговия рискува да проникне в системата за снабдяване на световните производители на съставки. Компании като Nexira, Alland & Robert и Ingredion купуват рафинирана версия на суровината, превръщат я в емулгатори и я продават на големи фирми за потребителски стоки.
Пред Ройтерс от Ingredion изтъкват, че работят, за да гарантират, че всички трансакции по веригата за доставки са напълно законни, и че от началото на войната са диверсифицирали доставките, като са включили и други държави като Камерун.
Nexira заяви пред Ройтерс, че гражданската война я е накарала да намали вноса си от Судан и да предприеме проактивни мерки за намаляване на въздействието на конфликта върху веригата си за доставки, включително да разшири източниците си на доставки до десет други държави.
Alland & Robert, Nestle и Coca Cola не са направили коментар. Производителят на M&Ms и L'Oreal не са отговорили на запитванията за коментар.