Тръгна третата линия на метрото в София

"Днес е важен ден за столицата, проектът бе заложен преди 48 години", заяви столичният кмет Йорданка Фандъкова

Новини
13:20 - 26 Август 2020
4860
Тръгна третата линия на метрото в София

С нови 8 станции се разшири столичното метро от днес. Те са част от новата трета линия и са по трасето от бул. “Вл. Вазов” до “Красно село”. В края на годината или най-късно в началото на 2021 г. ще бъдат пуснати още 4 станции на третата линия - от “Красно село” до околовръстния път при “Овча купел” и “Горна баня”, съобщи столичният кмет Йорданка Фандъкова на официална церемония. Заедно с транспортния министър Росен Желязков, председателя на Столичния общински съвет Елен Герджиков и шефа на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев, тя откри новата метролиния.

"Днес е много важен ден за София. Ние изпълняваме план, заложен преди 48 години - столицата да има три линии на метрото. Честита придобивка на нашия град и софиянци! Благодаря от сърце за подкрепата на жителите на нашия град към този най-важен стратегически проект, който се изгражда за десетилетия напред. Благодаря на тези, които даваха силите и здравето си в калта, в много тежки условия.", заяви столичният кмет на официалната церемония по откриването на третия лъч на метрото. 

Кметът подчерта, че в инфраструктурния проект е вложен много труд, усилия и работа. Уважаеми строители, архитекти, проектанти, надзорници, днес е вашият празник. Дължим ви голяма благодарност. Очакваме от вас още много, обърна се към тях Фандъкова. 

“Благодаря на софиянци за търпението и разбирането. Новите станции ще позволят на жителите на квартали като "Красно село", "Хаджи Димитър" и "Сухата река" да пътуват с най-бързия, удобен и екологичен градски транспорт. По новите станции на ден се очаква да пътуват 60 000 души. Много хора ще слязат от колите си, а това ще направи въздуха в града по-чист”, каза още Фандъкова.

Градоначалничката увери, че новата метролиния е с много висока степен на автоматизация, а по всички станции има преградни стени, които се отварят при пристигането на влака, за да се осигури безопасност на пътниците.

“Нито един лев не сме получили даром. За 10 г. общинското съфинансиране за разширение на метрото е 1 млрд. лв. Работим усилено по следващите разширения на третата линия - с 3 км от кв. “Хаджи Димитър” до кв. “Левски” и от Военна академия през “Слатина” до зала “Арена Армеец”. Знаете, че подготвяме и трасето за разширението на първата линия от Бизнес парка до Симеоновския лифт, което не се подкрепя от някои общински съветници, които днес вероятно ще си припишат заслуги или ще омаловажат този проект, заяви Фандъкова.

Шефът на метрото проф. Стоян Братоев пък призна, че централният участък на третата линия е бил най-тежък за строителство и с най-лоши условия. Често по трасето са се налагали извънредни дейности, заздравяване на почвата, смяна на режещите инструменти на къртицата, след като абразивен пясък ги е счупил и дори преместване на част от коритото на Перловската река.

“Цялата трета линия ще има 21 км трасе с 21 станции и ще вози по 210 000 пътници дневно. В началото на 2021 г. по всичките 12 станции ще пътуват около 110 000 души дневно. Пълният капацитет ще бъде достигнат с изграждането на другите две разширения - до зала “Арена Армеец” и до “Левски”. И двата участъка са предложени за финансиране по следващата оперативна програма “Транспорт”, обясни проф. Братоев.

Днес по новата метролиния се пътува безплатно.