Тротинетките вече с регистрационни табели, по улиците - само до 25 км/час

Новини
19:11 - 16 Юли 2025
2222
Тротинетките вече с регистрационни табели, по улиците - само до 25 км/час

Електрическите тротинетки вече ще се регистрират от Пътната полиция, ако собствениците им искат да се возят с тях по обществени пътища. Те ще могат да се движат по пътното платно обаче само в светлата част на денонощието, и то само ако развиват максимум до 25 километра в час и са с мощност до 1 киловат.

Но максимално разрешената скорост за леките коли по магистралите си остава 140 км в час, а в същото време на превозните средства, които не могат да развият повече от 70 км в час, се забранява да се движат по аутобаните. Това са някои от най-важните текстове, с които се променя Законът за движение то по пътищата и чието гласуване на второ четене започна от парламента в късния следобед в сряда и все още продължава към 19 часа. 

Тротинетките освен това трябва да са само от вид, който е одобрен от Пътната полиция и това трябва ясно да личи от стикер, който притежателите им трябва да залепят на тротинетката. Освен това техните водачи – на възраст задължително над 16 години, трябва да са с каски и да имат сключена „Гражданска отговорност".

При пресичане по пешеходна пътека, също като велосипедистите, те трябва да слязат от тротинетката и да я бутат на ръка. Нямат право да возят друг човек на тротинетката, нито да говорят по мобилен телефон. Когато се движат по пътното платно, а не по специална алея за тях, и велосипедистите,и тротинеткаджиите нямат право да водят животно със себе си, пише в текстовете на промените.

В закона пише, че общинските съвети могат да приемат глоби за нарушения при карането на тротинетки. Те правят това и сега – в София например глобата е 50 лв., а в градове като Пазарджик стига и до 2 хиляди лева. Според депутати е много съмнително, че има технически средства за установяване на скоростта точно на тротинетките.

Депутатът от „Възраждане" Коста Стоянов пък се възмути по време на дебатите, че колегите му са пренебрегнали предложението на партията му да няма забрана за тротинетки и по тъмно. Той обясни, че по този начин през зимата някой куриер или разносвач на храна, който е излязъл на работа с тротинетка, няма да може да си довърши работния ден, защото се стъмва много рано.

Леките коли ще продължат да карат с максимално разрешена скорост от 140 км в час независимо от неколкомесечните дебати да се намали. Но превозните средства, които не могат да развиват скорост по-висока от 70 километра в час, вече ще бъдат забранени по аутобаните и скоростните пътища. Например мотоциклетите с обем на двигателя до 125 кубически сантиметра и мощност до 11 киловата ще имат право да се движат само с до 50 км в час в населените места както и досега, и с до 80 км в час извън тях. Същото се отнася и за превозните средства с маса до 550 кг.

В същото време обаче разрешената максимална скорост за някои класове превозни средства се вдигат. Например микробусите с до 16 седящи места и товарните коли с до 7,5 тона извън населените места досега се движеха с максимум 70 км в час, а сега тя става 80. На магистралите те могат да се движат както досега с до 100 км в час, но на скоростните пътища вместо 90 също ще могат вече да се движат с до 100 км в час, гласят поправките.

Един месец след катастрофата АПИ е длъжна да оправи мантинелите, записаха още депутатите. Гласуваните в сряда текстове задължават стопанинът на пътя да оправя повредените мантинели, знаци и маркировка след катастрофа до 1 месец след инцидента. А временната маркировка, която поставя АПИ по пътищата и общината по улиците, ще трябва да се заличат веднага щом отпадне необходимостта от тях.

АПИ освен това ще трябва да публикува на сайта си карта на цялата пътна мрежа и коя фирма за кой път отговаря с посочен телефон, на който хората да подават сигнали за състоянието на пътя. „Възраждане" бяха предложили и да има интерактивна карта на пътищата с отбелязано тяхното състояние, но това не е било подкрепено от транспортната комисия, която е водеща за този закон.

Към момента на второ четене са гласувани само около една трета от текстовете. Депутатите гласуваха още по обед да удължат времето до приключване на промените в Заокона за движението по пътищата и вероятно ще заседават до късно тази вечер.